Activity system for intercultural competence development at the Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera”, La Habana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7552934

Keywords:

language, culture, system of activities, intercultural competence, foreign languages, English language

Abstract

Introduction: language influences the way of thinking, living and the relationships of speakers because its role for reflecting the realities of each human group and the transmission of knowledge. This means that the communication and learning of English as foreign language includes elements present in the language culture.

Objective: to design a system of activities to build the intercultural competence in medical students of the Facultad de Ciencias Médicas Enrique Cabrera, La Habana, Cuba.

Method: a system of activities is proposed supported by test agenda, documentary study, collection and information gathered through whole research process. Several research methods were used in the study, for instance, the empirical methods (comprising the observational, survey, and interview methods), the theoretical methods (historical-logical analysis, the systemic approach and modeling), also were used the logical thinking procedures and mathematical-statistical methods.

Results: learning English as international language and the corresponding intercultural knowledge has a great value in the English subject. This learning process was supported by the application of a system of activities for training of future doctors, who must learn to communicate in this language, which implies mastering the intercultural contents that allow them to interact efficiently with people, authorities, organizations and works in the countries where they perform their functions.

Conclusions: learning English as international language and the corresponding intercultural knowledge, using a system of activities, is essential for training of medical students at the Facultad de Ciencias Médicas Enrique Cabrera.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Varón M. Consumo cultural, inglés y globalización. Ibagué: Universidad del Tolima; 2018.

2. Velasco MH. Hablar y pensar, tareas culturales: temas antropología lingüística y antropología cognitiva. Madrid: UNED; 2020.

3. Paricio M. Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras. Porta Linguarum [Internet]. 2014 [citado 23 Abr 2020]; 2:216-226. Disponible en: https://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero21/14%20%20Silvina.pdf

4. Rojas Hernández M. Modelo de actuación de los docentes de las carreras pedagógicas para la labor educativa [Tesis doctoral]. La Habana: Editorial Universitaria; 2017.

5. Instituto Cervantes. Diccionario de términos clave de ELE. Centro Virtual Cervantes. Documento de Internet disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca

6. Fiallos Quintero B. El concepto de cultura como fundamento de nuevos valores: una visión pluralista. Rev Cient UISRAEL [Internet]. 2019 [citado 23 Abr 2020]. 6(3). DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v6n3.2019.129

7. Valdés Arias YC. La competencia comunicativa, clave para el desarrollo de docentes. Commun Compet [Internet]. 2020 [citado 23 Abr 2020]; 13(9):124-135. Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/612

8. Vega Puentes JC. Estrategia didáctica para la enseñanza y el aprendizaje de Gramática Inglesa con una concepción sociocultural. [Tesis doctoral]; 2011.

9. Vega Puente JC, Enríquez O´Farril I, Garbey Savigne E, Pagés Caraballo J, Camacho Acosta Y, Pérez Imbert G. El perfeccionamiento de la enseñanza del inglés en la educación pre-escolar, primaria, media y superior: Tarea: Concepción teórico-metodológica para el desarrollo de la competencia intercultural en inglés como lengua extranjera en el contexto cubano [Proyecto de investigación]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógica Enrique José Varona, Facultad de Educación de Lenguas Extranjeras; 2018.

10. Arán Sánchez A, Ríos Cepeda VL, Arzola Franco DM. Enfoques en el currículo, la formación docente y metodología en la enseñanza y aprendizaje del inglés: una revisión de la bibliografía y análisis de resultados. Rev Educ [Internet] 2022. [citado 23 Abr 2020]; 46(1):1-15. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45048

11. Stoller FL, Myers CC. Project-based learning: A five-stage framework to guide language teachers. In: Project-Based Learning in Second Language Acquisition. Routledge: Taylor and Francis Group; 2019. pp: 25-47. Disponible en https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780429457432-3/project-based-learning-fredricka-stoller-ceann-chandel-myers

12. Garbey Savigne E. La comunicación intercultural en inglés en la formación posgraduada del personal de enfermería. [Tesis doctorado]. La Habana: Universidad de Ciencias de Ciencias Médicas de La Habana; 2013.
13.Fernández MG. Bajtin y Vigotsky: La experiencia social en la producción de sentido. Rev AdVersuS [Internet] 2007 Abr-Ago [citado 20 Jun 2021]. IV(8-9). Disponible en: http://www.adversus.org/indice/nro8-9/articulos/articulo_fernandez.htm

14. Adler NJ, Aycan Z. Cross-cultural interaction: what we know and what we need to know. Annual Rev Org Psychol Org Beh [Internet] 2018 [citado 17 Ago 2019]; (5):307-333. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032117-104528

15. Valdés García A, Beltrán Sanahuja A. "Formación en Educación Superior más allá de los contenidos: comunicación oral y escrita en el nuevo Grado de Gastronomía y Artes Culinarias". En: Roig-Vila R. Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria. Alicante: Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE); 2020. p: 127-137.

16. González F. La gerencia del aula desde la vocación del colectivo docente. Episteme Koinonia [Internet]. 2020 [citado 23 Abr 2020]; 3(5). DOI: http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.528

17. Intercultural Competence. rm.coe.int. Disponible en: https://rm.coe.int/intercultural-competence-for-all/16808ce20c

18. Le Mur R. ¿Qué es el diálogo intercultural y cómo podemos lograrlo? Bol Amidi [Internet]. 2020 Ago [citado 23 Abr 2020]. Disponible en: https://www.amidi.org/dialogo-intercultural/

19. López JP, Valdés G, González C. Sistema de actividades para el desarrollo de la Educación Ambiental en la comunidad “El Jagüey”. Mendive Rev Educ [Internet]. 2017 [citado 23 Abr 2020]; 15(2):214-225. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1109

Published

2023-01-20

How to Cite

1.
Hernández-Vázquez YT, Vázquez-Pérez Y, Valdés-Roque Y, Valdés-Roque Y, González-Ponce de León RS. Activity system for intercultural competence development at the Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera”, La Habana. Rev Inf Cient [Internet]. 2023 Jan. 20 [cited 2025 Apr. 2];102:4073. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4073

Issue

Section

Pedagogical Articles