Management of the virtual teaching learning proccess in universities during COVID-19 pandemic

Authors

Keywords:

learning, teaching, teaching-learning process, virtual classroom, COVID-19

Abstract

Introduction: teaching and learning process is in a constant concern by teachers and students. This aspect is still a need to be approach with from different theoretical-methodological positions, especially in view of what happened in the world due to COVID-19 pandemic, a crisis that also had a direct impact on professors, schools and students.

Objective: to offer a methodological suggestions system, which facilitate from a physiological, hygienic, pedagogical and didactic point of view, the management of the teaching-learning process in higher education.

Method: theoretical systematization and pedagogic experience were used as research methods, and different scientific literature and experiences on the subject were analyzed in order to assume a position that will allow us to continue developing the training process.

Results: the main outcomes obtained from both methods were founded in the theoretical and methodological order, both related to the management of the teaching-learning process, taking into consideration the pedagogic experiences developed at the universities from Sonora and Universidad de Guantanamo during this period of pandemic.

Conclusions: in the current conditions due to the pandemic, the professor does not give up his management position, but does it from the prevailing conditions of virtuality. The aim is to achieve a cognitively self-sufficient student who can overcome the system of objectives, content, skills and values that his or her career demands from the virtual classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zulema de la Caridad Matos-Columbié, Universidad de Guantánamo

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Investigación Educativa. Profesora e Investigadora Titular.

Ceila Matos-Columbié, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP)

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Investigadora Agregada.

Susana Angélica Pastrana-Corral, Universidad de Sonora (UNISON)

Doctora en Administración Pública. Profesora Titular.

Alexis Socias-Iglesias, Universidad de Guantánamo

Máster en Dirección. Profesor Auxiliar.

Beatriz Selene Árcega-López, Universidad de Sonora (UNISON)

Licenciada en Psicología.

References

1. Mapa del coronavirus en el mundo: casos, muertes y los últimos datos de su evolución. www.rtve.es. [citado 20 Oct 2021]. Disponible en https://www.rtve.es/noticias/20210619/mapa-mundial-del-coronavirus/1998143.shtml

2. Ordorika I. Pandemia y educación superior. resu.anuies.mx; 2020. [citado 17 May 2021]. Disponible en: http://resu.anuies.mx/ ojs/index.php/resu/article/view/1120/427

3. Miguel Román JA. La Educación Superior en tiempos de Pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. RLEE (México) [Internet]. 2020 [citado 20 Oct 2021]; L(Núm. Esp):13-40. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237017/html/index.html

4. Addine Fernández F. La didáctica general y su enseñanza en la educación superior pedagógica. Aportes e impacto [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2011.

5. Matos Columbié C. Una alternativa didáctica para la estimulación intelectual de los escolares de sexto grado mediante las ciencias naturales. [Tesis Doctorado]. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2005.

6. Matos Columbié Z. Los medios de enseñanza en el proceso pedagógico. [Material Docente en soporte digital] Guantánamo: Universidad de Guantánamo; 2017.

7. Chapman BF, Henderson RG. Garantía de calidad del aprendizaje electrónico: una perspectiva de los profesores educadores de negocios y los coordinadores de aprendizaje a distancia. Delta Pi Epsilon J. 2010; 52:16-31.

8. Salinas Ibáñez J. Innovación Educativa y uso de las Tic´s. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía; 2008. [citado 21 May 2021]. Disponible en https://dspace.unia.es/bitstream/ handle/10334/2524/ innovacioneduc2008. pdf ?sequence=1

9. Casanova Ocasio A. El docente virtual: un cambio al paradigma tradicional. EDP University, San Sebastián; 2010. acceso.virtualeduca.red [citado 22 May 2021]. Disponible en: https://acceso.virtualeduca.red/ documentos/ ponencias/puerto-rico/1419-8509.pdf

10.Aula virtual. es.wikipedia.org. [citado 20 May 2021]. Disponible en: https://es.wikipedia.org/wiki/Aula_virtual

11.Educación a distancia, virtual y en línea: ¿Cuál es la diferencia? docentesaldia.com; 2020. [citado 21 May 2021]. Disponible en: https://docentesaldia.com/2020/08/09/educacion-a-distancia-virtual-y-en-linea-cual-es-la-diferencia/

12.Allen E, Jeff S. Making the Grade I. Online Education in the United States. Bayviewanalytics.com. 2007 Mar [citado 21 May 2021]. Disponible en: https://www.bayviewanalytics.com/reports/making-the-grade-midwestern.pdf

13.Becerril C, Sosa G, Delgadillo M, Torres S. Competencias Básicas de un Docente. Rev Sist Gestión Educ [Internet]. 2015 Sep [citado 21 May 2021]; 2(4):882-887. Disponible en: https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sistemas y Gestion Educativa/vol2num4/18.pdf

14.¿Qué es el aula virtual?. Universidad de Murcia España www.um.es. [citado 22 May 2021]. Disponible en https://www.um.es/aulavirtual/primeros-pasos/que-es-el-aula-virtual/

15.Vygotsky LS. El desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Pueblo Educación; 1972.

16.Coronado A. Principales retos de la orientación educativa en tiempos de pandemia. www.educaweb.com. [citado 21 May 2021]. Disponible en: https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/21/ principales-retos-orientacion-educativa-tiempos-pandemia-articulo- antonio-coronado-19154/

Published

2021-10-25

How to Cite

1.
Matos-Columbié Z de la C, Matos-Columbié C, Pastrana-Corral SA, Socias-Iglesias A, Árcega-López BS. Management of the virtual teaching learning proccess in universities during COVID-19 pandemic. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 Oct. 25 [cited 2025 Apr. 19];100(5):e3572. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3572

Issue

Section

Original Articles