A way to improve the formation of the Pathological Anatomy resident

Authors

Keywords:

Higher Medical Education, resident training, Pathological Anatomy

Abstract

Introduction: the quality of human resources training for health is a requirement of postgraduate medical education.

Objective: to design a didactic modeling of the pathological Anatomy resident's training to perform the perinatal autopsy.

Method: an observational and pedagogical study was carried out during the 2016-2018 period. The objective was met and the modeling that was done with the participation of 7 teachers and through a pre-experiment with 6 residents was validated.

Results: 100% of the residents showed inadequacies in performing the perinatal autopsy, but these were corrected ostensibly after the application of a system of teaching tasks for this purpose. 100% of teachers showed conformity with the proposed modeling.

Conclusions: the didactic modeling of the pathological anatomy resident's preparation to perform the perinatal autopsy contributes to a qualitatively superior didactic-methodological change in the training process of these residents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clara Adis Martínez Velázquez, “Dr. Agostinho Neto” Teaching Hospital of Guantanamo.

First degree Specialist in Pathological Anatomy. Assistant teacher.

References

1. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Programa de especialidad en Anatomía Patológica [en línea]. La Habana: MINSAP; 2012 [citado 8 Ago 2019]. Disponible en: http://files.sld.cu/scap/files/2013/03/plan-de-estudio-ap-anexo-a-la-resolucion-544-2012.pdf

2. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Objetivos de trabajo para el año 2019 [en línea]. La Habana: MINSAP; 2019 [citado 8 Ago 2019]. Disponible en: http://files.sld.cu/editorhome/files/2019/01/objetivos-Minsap-2019.pdf

3. Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N. Modelo de competencias profesionales específicas para la formación de especialista en Medicina General Integral. Rev Ciencias Ped Innov [en línea]. 2017 [citado 8 Ago 2019]; 3:38-51. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/321925346_MODELO_DE_COMPETENCIAS_PROFESIONALES_ESPECIFICAS_PARA_LA_FORMACION_DE_LOS_ESPECIALISTAS_EN_MEDICINA_GENERAL_INTEGRAL

4. Fernández Llombar LJ, Elías Sierra R, Choo Ubals T. La preparación del residente de Anestesiología y Reanimación. AMC [en línea]. 2019 Mar [citado 8 Ago 2019]; 23(2):209-222. Disponible en: http://www.revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/6263/3306

5. Sánchez Mendiola M. La educación clínica en las residencias médicas retos y soluciones. Med Salud [en línea]. 2016 [citado 8 Ago 2019]; 11(2):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.medicinaysalud.unam.mx/seam2k1/2006/abr02_ponencia.html

6. Flenady V, Wojcieszek AM, Ellwood D. Classification of causes and associated conditions for stillbirths and neonatal deaths. Semin Fetal Neonatal Med [en línea]. 2017 [citado 8 Ago 2019]; 22(3):176-185. DOI: 10.1016/j.siny.2017.02.009

7. Arce F, García BM, Álvarez R, Giménez Mas JA. Sistemas de calidad en Anatomía Patológica. Libro blanco de la Anatomía Patológica en España [en línea]. 2011 [citado 8 Ago 2019]; Supl:47-53. Disponible en: https://www.seap.es/c/document_library/get_file?uuid=45a63a23-5c8b-4a71-9e08-e2a92a2a90c9&groupId=10157

8. Franco ZI, Quiñones CA, Peñaranda PD, Chávez VM. La especialización en Anatomía Patológica y el trabajo docente. Medisur [en línea]. 2014 Jul [citado 8 Ago 2019]; 12(1):302-308. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2733

9. AAPCFEM. Requisitos para la formación de especialistas en Anatomía Patológica [en línea]. Chile: Agencia acreditadora de programas y centros formadores de especialistas médicos; 2014 [citado 8 Ago 2019]; [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.apicechile.cl/images/stories/doc/imagenes/anatomia.pdf

10.ACS. Manual de competencias profesionales del patólogo [en línea]. Andalucía: Agencia de Calidad Sanitaria de Andalucía; 2015 [citado 8 Ago 2019]. Disponible en: https://www.juntadeandalucia.es/agenciadecalidadsanitaria/archivo/ME-1-29-03-Manual-de-Competencias-Patologo.pdf

11.Tarroch SX. Guía unidad docente Anatomía Patológica. Mútua Terrassa [en línea]. 2017 Jul [citado 8 Ago 2019]; [aprox. 9 p.] Disponible en: https://mutuaterrassa.com/uploads/20180321/guia_anatomia_patologica_cast.pdf

12.Vítolo F. Responsabilidad profesional del patólogo [en línea]. 2014 Jul [citado 8 Ago 2019]. Disponible en: http://www.noble-arp.com/src/img _up/10022015.0.pdf

13.Dudley DJ, Goldenberg RL, Conway D. A new system for determining the causes of stillbirth. Obst Gyn [en línea]. 2013 [citado 8 Ago 2019]; 116(201):1-14. DOI: http://dx.doi:10.1097/AOG.0b013e3181e7d975

14.Jones F, Thibon P, Guyot M, et al. Practice of pathological examinations in stillbirths: a 10 year retrospective study. J Gyn Obst Biol Reprod [en línea]. 2017 [citado 8 Ago 2019]; 46(1):61-67. DOI: http://dx.doi:10.1016/j.jgyn.2016.06.004

15.Miller ES, Minturn L, Linn R, Weesemayer DE, Ernst LM. Stillbirth evaluation: a stepwise assessment of placental pathology and autopsy. Am J Obst Gyn [en línea]. 2016 [citado 8 Ago 2019]; 214(1). DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ajog.2015.08.049

16.Cassidy P. La autopsia perinatal: El patrón de oro en la investigación de la muerte intrauterina. Muerte y Duelo Perinatal [en línea]. 2017 [citado 8 Ago 2019]; 3:[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.umamanita.es/muerte_y_dueloPerinatal/la_autopsia_perinatal_el_patrón_de_oro_en_la_investígación_de_la_muerte_intrauterina

Published

2019-09-20

How to Cite

1.
Martínez Velázquez CA. A way to improve the formation of the Pathological Anatomy resident. Rev Inf Cient [Internet]. 2019 Sep. 20 [cited 2025 May 13];98(4):501-14. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2488

Issue

Section

Pedagogical Articles