Strategy for Professional training for technologist health Rehabilitation
Keywords:
strategy, advanced professional, professional performance, Health Rehabilitation technologistAbstract
Introduction: the technologist in Health Rehabilitation needs to improve himself in order to increase his knowledge in teaching and research to improve professional performance.
Objective: to develop a strategy aimed at increasing the participation of technologists in Health Rehabilitation in actions aimed at their professional development.
Method: a descriptive cross-sectional study was carried out with 25 Technologists in Health Rehabilitation of the University of Medical Sciences of Guantanamo in the period 2016-2017.
Results: 100.0% of the technologists expressed needs for improvement regarding the contents of Research Methodology and 92.0% regarding the contents of Pedagogy. A strategy was designed and implemented to solve these needs that allowed 92.0% to receive pedagogical preparation and 96.0% to receive preparation on Research Methodology.
Conclusions: it is concluded that the strategy that was designed and implemented makes it possible to increase the participation of technicians in Health Rehabilitation in actions aimed at their professional development, which means a contribution to a qualitatively superior transformation in their professional performance in teaching and research functions.
Downloads
References
2. Díaz González N. Estrategia de prevención educativa desde la escuela primaria de zona rural del municipio San Antonio del Sur. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas. "Enrique José Varona"; 2011.
3. Valle Lima A. La investigación pedagógica. Otra mirada. Editorial Pueblo y Educación; 2012.
4. Pérez S. Didáctica de la Expresión Musical en Educación Infantil. Valencia: Editorial Psylicom; 2012.
5. Davini MC. La formación en la práctica docente. Buenos Aires: Editorial Paidós; 2015.
6. Torre S de la. Estrategias didácticas innovadoras y creativas. Barcelona: Editorial Octaedros; 2012.
7. Falcón Torres LC. Una estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional de las funciones docente e investigativa del Tecnólogo en Rehabilitación en salud. Ciudad de la Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas“; 2017.
8. Añorga J. La Educación Avanzada: síntesis de su desarrollo y situación actual. Intercambio científico. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2016.
9. Linares Cordero M, Cruz Estupiñán D. Estrategia de superación pedagógica para docentes de la carrera de Medicina. Edu Med Sup [en línea]. 2013 Oct-Dic [citado 21 Mar 2019]; 27(4):1-2. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/324/124.
10.Acosta Alonso NM, Sabaté Amaral AM, Valdés Mesa PG, Rivero Canto O, Marty Jiménez IM, Hernández Torés N. Estrategia de superación para perfeccionar la labor del tutor en los estudiantes de Medicina de la Filial de Ciencias Médicas de Morón. MEDICIEGO [en línea]. 2010 [citado 21 Mar 2017]; 16(Supl. 2):[aprox.4p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mciego/vol16_supl2_10/articulos/t-8.html
11.Vidal Ledo M, Hernández García L. Superación profesoral. Edu Med Sup [en línea]. 2011 Jun [citado 21 Mar 2017]; 25(2):206-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412011000200017&lng=es