Educational multimedia on the masticatory system for students of the Stomatology career
Keywords:
educational multimedia, technological product, chewing system, morphophysiologyAbstract
Introduction: ICTs are today one of the most important resources of society, resulting in an exponential explosion in the transmission and exchange of data, information and knowledge. Medical education is not exempt from it. Objective: develop an educational multimedia to provide second-year students of the Stomatology career in the learning of the contents on the subject: Masticatory System belonging to the discipline of Morphophysiology. Method: a multimedia was developed using the tools Mediator v9.0, Adobe Photoshop v8.0 and Pinnacle Studio v14.0. The up- date bibliographies of the subject were reviewed in both national and international databases. Results: the product has a main page from which you can access the rest of the pages that make up the multimedia, through the different pre-established hyperlinks. It has videos and image galleries. Teaching support materials are offered. Conclusions: the computer product obtained was relevant and its application can be effective to generate learning with respect to the subject.Downloads
References
2. Pavón Leyva J. Multimedia "Principales enfermedades que atacan a los animales de interés económico". EduSol [Internet]. 2015 [citado 17 Dic 2017]; 15(52):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/197/pdf
3. Severin E. Tecnologías de la Información y la Comunicación, TIC, para elaprendizaje. APUNTES, Educación y Desarrollo Post-2015 UNESCO. 2014, No. 3. Disponible en: http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/4916/Tecnolog%C3%ADas%20de%20la%20Informaci%C3%B3n%20y%20la%20Comunicaci%C3%B3n%2C%20TIC%2C%20para%20el%20aprendizaje.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4. Cañizares R. Repositorio de recursos educativos para las instituciones de educación superior [Tesis]. La Habana: Universidad de las Ciencias Informáticas; 2012.
5. Pérez Pino MT, Ciudad Ricardo FA, Farray Álvarez O, Burguet Lago I, Piñeiro Gómez Y, Francisco López J. Programa de entrenamiento en TIC como medio del proceso de enseñanza aprendizaje. Rev Cuba Cienc Informat [Internet]. 2015 [citado 15 Ene 2018]; 9(3):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992015000300010&nrm=iso
6. Otero P, Hersh W, Luna D, González Bernaldo de Quirós F. A medical informatics distance-learning course for Latin America. Translation, implementation and evaluation. Methods Inf Med [Internet]. 2010 [citado 16 Dic 2017]; 49(3):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.schattauer.de/de/magazine/uebersicht/zeitschriften-a-z/methods/contents/preprint-online/issue/special/manuscript/12946.html
7. Peyman RH, Ahmadi M, Aziz R, Zahra S, Farahnaz S, Nader M. Clinical care improvement with use of health information technology focusing on evidence based medicine. Health Inform Res [Internet]. 2012 [citado 12 Dic 2017]; 18(3):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3483473/
8. García Acosta I, Díaz Cala A, Gutiérrez Marante D. Los medios de enseñanza y las tecnologías de la información y las comunicaciones en la formación de Tecnólogos de la Salud. Rev Ciencias Méd de Pinar del Río [Internet]. 2014 [citado 17 Dic 2017];18(5):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v18n5/rpr11514.pdf
9. Ruiz-Piedra A, Gómez-Martínez F. Software educativo y principios éticos. Educ Med Super[Internet] 2013 [citado 17 Dic 2017]; 27(2):[aprox.8p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/161
10. Grau-León I, Cabo-García R, Barciela-González-Longoria M. Diseño y elaboración de la asignatura Rehabilitación soportada en las tecnologías de la informática y las comunicaciones (TICs). Educ Med Super[Internet]. 2013 [citado 17 Dic 2017]; 27(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/168
11. Cruz Martínez I, González Oliva A, Machado Acuña F. Consideraciones sobre la implementación del iMagis® para la interpretación de imágenes diagnósticas digitales con fines docentes en tecnología de la salud. MEDISAN [Internet]. 2013 [citado 13 Dic 2017]; 17(7):2075-2078:[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v17n7/san20177.pdf
12. Santana Puyuelo M, Díaz Castellanos BV. Multimedia para el aprendizaje de la asignatura arquitectura de computadoras. Rev Multit Des Local Sostenib [Internet]. 2014 [citado 14 Ene 2018]; 2(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/63
13. Bosch Núñez AI, Mora Pacheco N, Expósito Hong J, Rodríguez Reyes O. ODONTOFIT: multimedia educativa sobre plantas medicinales y medicamentos herbarios de uso estomatológico. MEDISAN [Internet]. 2014 [citado 24 Ene 2018]; 18(9): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192014000900020&lng=es
14. Bosch Núñez AI, Mora Pacheco N, Expósito Hong J, Rodríguez Reyes O. ODONTOFIT: multimedia educativa sobre plantas medicinales y medicamentos herbarios de uso estomatológico. MEDISAN [Internet]. 2014 [citado 24 Ene 2018]; 18(9): 1327-1333. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v18n9/san20189.pdf