Fundamentals of Nursing training for preeclampsia care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15255798

Keywords:

training, nursing staff, preeclampsia, nursing care

Abstract

Introduction: the specialized training of nursing staff for the care of preeclampsia constitutes a social and health priority in Ecuador, given the high prevalence and impact of this disease on maternal morbidity and mortality.

Objective: to support, from a theoretical and methodological perspective, the design of an innovative training strategy aimed at nursing staff in Ecuador.

Method: a systematic bibliographic review was carried out in 2020-2024, which was structured as follows: formulation of the research question and delimitation of the objective of the review, identification and selection of bibliographic sources in scientific databases (Medline, Scopus, PubMed, SciELO and Web of Science), using the descriptors "nursing education" and "training nursing", application of analytical-synthetic and inductive-deductive methods, as well as documentary study for the analysis of the literature. Using the PICO formulation, a total of 1,234 articles were found from the 2020–2024 period, of which 25 relevant studies were eligible.

Results: theoretical references were compiled and grouped into the following cores: philosophical, sociological, pedagogical, didactic, psychological, legal, and higher education foundations of nursing.

Conclusions: there is evidence of philosophical, sociological, pedagogical, psychological, and legal foundations that support the development of training strategies for nursing staff, aimed at strengthening comprehensive care for pregnant or postpartum women with preeclampsia and improving the quality of care in the maternal setting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American College of Obstetrician and Gynecologist. (2020). Hypertension in pregnancy. Report of the American College of Obstetrician and Gynecologist' Task Force on Hypertension in Pregnancy. Obtet Gynecol [Internet] 2024 [citado 29 Mar 2025]; 122(5):1122-1131. DOI: https://doi.org/10.1097/01.AOG.0000437382.03963.88

Ocaña-Vicente PA, Bustillos-Solorzano ME. Preeclampsia e hipertensión gestacional, factor de riesgo en la salud cardiovascular y calidad de vida. Salud y Vida [Internet] 2024 [citado 29 Mar 2025]; 8(16). DOI: https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4038

Bonilla Ledesma DV, Monserrate Constantine LA, Bonilla Ledesma MJ. Trastornos hipertensivos en el embarazo: cómo afectan el desarrollo fetal. Rev Cub Investig Biomédicas [Internet] 2024 [citado 29 Mar 2025]; 43(Sup). Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/3667

Ávila Parrales RA, Guerrero Alcívar HA, Villacreses Pincay OD. La Filosofía de la Educación en el Aprendizaje Experiencial. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar [Internet] 2024 [citado 29 Mar 2025]; 8(1). DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10062

Bernal-Álava AF, Pisco-Rodríguez LV, Fienco-Campozano G, Solórzano-Cevallos L. Pedagogía y filosofía en el proceso de enseñanza aprendizaje de estudiantes universitarios. Revista Polo Conocimiento [Internet] 2022 [citado 29 Mar 2025]; 7(8):2127-2146. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9042739.pdf

Ministerio de Salud Pública del Ecuador. Consejo Nacional de Salud del Ecuador, CONASA. Política Nacional de Salud y Derechos Sexuales y Reproductivos [Internet]. Quito: CONASA; 2006 [citado 29 Mar 2025]. Disponible en: https://www.conasa.gob.ec/bibblioteca-conasa/Salud-derechos-Sexuales/bt3-Politica-de-Salud-y-Sexuales-y-Reproductivos.pdf

Addine Fernández F. Didáctica: Teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004. Disponible en: https://profesorailianartiles.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/03/didc3a1ctica.pdf

Añorga J. Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad: Educación Avanzada. Libro 5: Cap. III. Sucre: Editora Universitaria; 1997.

Armas Ferrer EA, Rivas Díaz LH, Loli Ponce RA. Enfermería de práctica avanzada en atención primaria de la salud. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2023 [citado 29 Mar 2025]; 39:e5444. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v39/1561-2961-enf-39-e5444.pdf

Llano Arana L, Núñez Martinez MC, Stable Rodríguez T, Cabrera Núñez RM. Herramientas pedagógicas con enfoque interprofesional para la preparación del claustro docente. Medisur [Internet]. 2019 [citado 29 Mar 2025]; 17(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2019000600867

Álvarez de Zayas C, Álvarez de CM. La escuela en la vida. Didáctica. La Habana: Pueblo y Educación; 1999.

Silvestre OM, Zilberstein Torucha J. ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? México: Ediciones CEIDE; 2000.

Castellanos SD, Castellanos SB, Llivina LM y cols. Aprender y Enseñar en la escuela. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.

Silvestre OM. Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2002.

Vigotski LS. Obras Completas. Tomo V. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1989.

Registro Oficial No. 449 de 20 de octubre de 2008. Constitución de la República del Ecuador. Última modificación: Tercer Suplemento del Registro Oficial 568 de 30 de mayo 2024. Disponible en: https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf

Resolución RPC-SE-10-No.028-2022. Reglamento de régimen académico. República del Ecuador. 2022. 27 jul 2022. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-régimen-academico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf

Ley Orgánica de Salud y su Reglamento-Decreto 1395. República del Ecuador. 27 Jul 2022. Disponible en: https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2017/03/LEY-ORGANICA-DE-SALUD4.pdf

Ministerio de Salud Pública. Plan Nacional de Salud Sexual y Salud Reproductiva. República del Ecuador. 2017. Disponible en: https://ecuador.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/PLAN%20NACIONAL%20DE%20SS%20Y%20SR%202017-2021.pdf

Ministerio Salud Pública, Consejo Nacional de Salud (CONASA). Plan de reducción acelerada de la muerte materna neonatal: normas y protocolos materno-neonatales. República del Ecuador. Proceso de normalización. 2008. Disponible en: https://goo.su/Ch1fx

Ministerio de Salud Pública. Plan Decenal de Salud 2022-2031. Lineamientos estratégicos 3.3. Fortalecimiento del plan de reducción de mortalidad materna. República del Ecuador. 2024. Disponible en: https://www.conasa.gob.ec/wp-content/Curso-CCS-2024/Sesion_1.1_PLAN DECENAL.pdf

Organización Mundial de la Salud. Objetivos de Desarrollo del Milenio. Objetivos No.4 y No.5 en lo pertinente a la reducción de muerte materna e infantil. New York: WHO; 2000 [citado 29 Mar 2025]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/millennium-development-goals-(mdgs)

Ley orgánica de Educación Superior. República del Ecuador. Registro Oficial Suplemento 298. 2018. Disponible en: https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/2021/05/LOES.pdf

Consejo Internacional de Enfermeras (CIE), Federación Panamericana de Profesionales de Enfermería (FEPPEN). Declaración del CIE sobre la formación y la práctica profesional de los recursos humanos de enfermería en los países de habla española de América Latina y del Caribe. La Habana: Foro de los Recursos Humanos de Enfermería celebrado los días 24 y 25 de abril de 2014; 2018 [citado 29 Mar 2025]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/feppen/files/2013/04/Foro-RH-LA_Declaraci%C2%BEn-CIE-sobre-la-formaci%C2%BEn-y-la-pr%C3%9Fctica_2014.pdf

Godoy O. Modelos y teoría de enfermería. Recopilación y adaptación del libro: Raile Alligoog M. Teorías y Modelos de Enfermería. Argentina: Universidad Nacional del Rosario; 2023 [citado 29 Mar 2025]. Disponible en: https://fcm.unr.edu.ar/wp-content/uploads/2023/05/TEORIAS-Y-MODELOS-2DA-PARTE_compressed.pdf

Published

2025-09-05

How to Cite

1.
Zambrano Matamoros LV, Matos Columbié Z de la C, Ruales Jiménez Álvaro G. Fundamentals of Nursing training for preeclampsia care. Rev Inf Cient [Internet]. 2025 Sep. 5 [cited 2025 Sep. 12];104:e5006. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/5006

Issue

Section

Review Articles