The development of the professional skill of epidemiological risk analysis in the medical career
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15083232Keywords:
teaching-learning, medical education, professional skill, epidemiological method, riskAbstract
Introduction: under the current socioeconomic and ecological conditions, the development of epidemiological risk analysis as a professional skill linked to the epidemiological method acquires special significance in Higher Medical Education during the training of general practitioners in the Medicine career. Objective: to determine the level of development of epidemiological risk analysis as a professional skill during the training of general practitioners in the Medicine career. Method: during the period November 2022-December 2024, a mixed descriptive research was carried out at the Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus, Cuba, with the integration of theoretical, empirical and mathematical statistical methods aimed at solving the scientific problem: what is the level of development of epidemiological risk analysis as a professional skill during the training of general practitioners in the Medicine career. Results: the application of the methods allowed the authors to understand the theoretical foundations for developing risk analysis as a professional skill in medical students and the need for its development during their training as general practitioners. Conclusions: the development of epidemiological risk analysis as a professional skill in medical students is an indispensable and urgent process. A teaching-learning process is required in line with educational and training changes since the guiding principle of Cuban Higher Medical Education: education on the job.
Downloads
References
Hernández García L, Monagas Docasal M, Martínez Pedregal A, Gómez Hernández O. La mejora continua y la formación de médicos en la Facultad “Manuel Fajardo” de La Habana. Educ Med Super [Internet]. 2021 [citado 12 Abr 2024]; 35(2):e2372. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2372/1199
Sociedad Española de Educación Médica (SEDEM). Declaración de Málaga 2022. Estándares para la Educación Médica en el Grado: pensando en el futuro. [Internet]. 2023 [citado 10 Abr 2024]; 24(1):100783. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100783
Jiménez Candel MI, Carpena Lucas PJ, Ceballo Santamaría G, Mondéjar Jiménez J, Moreal Tomás AB, Lozano Pastor VE. Causalidad entre los factores de riesgo modificados y sobrepeso en adolescentes de 12-14 años. An Pediatr [Internet]. 2021 [citado 13 Abr 2024]; 95(3):159-166. DOI: https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.08.004
Grandia Carvajal D, Monzón Tamargo MJ, Morejón Rosales D. Influencia de las habilidades en el rendimiento académico de estudiantes de la carrera medicina. Edumed [Internet]. 2021 [citado 13 Abr 2024]. Disponible en: https://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/view/327
Oviedo de Armas OL. La definición del concepto de habilidad. Reflexión necesaria. Rev MAPA [Internet]. 2021 [citado 14 Abr 2024]; 5(24):114-124. Disponible en: https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/291
Naranjo Ferregut JA, Báez Pérez OL, Delgado Cruz A, Álvarez González K, Martínez Vizcaíno NE. Formación de habilidades profesionales en los estudiantes de medicina en Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 16 Abr 2024]; 22(3):523-533. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3401/pdf
Mora Reyes KM, Santiesteban Almaguer Y, Gamboa Garcés ME. El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Rev Didáct Educ Méd [Internet]. 2020 [citado 16 Mayo 2024]; 11(6):271-295. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1117
Leyva León AI, Barly Rodríguez L, Téllez Lazo L. La formación epidemiológica de los estudiantes de Medicina para el enfrentamiento a pandemias. Transformación [Internet]. 2023 [citado 20 May 2024]; 19(1):231-251. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552023000100231
Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. La Competencia y la Educación Médica Cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022 [acceso 12 Ene 2025]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2022/04/01/las-competencias-y-la-educacion-medica-cubana/
Rivera Michelena NM, Pernas Gómez M, Nogueira Sotolongo M. Sistema de habilidades para la carrera de Medicina, su relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educ Med Super [Internet]. 2017 [citado 22 Mayo 2024]; 31(1):213-238. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10137671
Cardoso-Rojas LE, Castro-Pérez G, Fernández-Peña CL. Estrategia pedagógica para desarrollar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Estadística en la carrera de Psicología-Pedagogía. Santiago [Internet]. 2022 [citado 10 Mayo 2024]; 157:132-148. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5443
Álvarez Sintes R. Medicina General Integral. Tomo I. Salud y Medicina. Vol. 3. 4a ed. La Habana: Ciencias Médicas; 2022 [acceso 12 Ene 2025]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2022/10/12/medicina-general-integral-cuarta-edicion/
Ruth Beber E. Método epidemiológico. Red Universitaria de Aprendizaje. Universidad Nacional Autónoma de México [Internet]. 2020 [citado 21 Mayo 2024]. Disponible en: https://saludpublica1.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/08/mc3a9todo-epidemiolc3b3gico.pdf
Hanne AC. El proyecto Tuning latinoamericano: la experiencia del área de Medicina. Rev Hosp Clín Univ Chile [Internet]. 2013 [citado 21 Mayo 2024]; 25(1):19-31. Disponible en: https://revistahospitalclinico.uchile.cl/index.php/RHCUC/article/view/72936/74907
Compello JM. A systematic approach to professional learning: developing teachers' pedagogical content knowledge in literacy [Internet]. 2016. UDSpace Repositorio Institucional de la Universidad de Delaware. Disponible en: https://udspace.udel.edu/bitstream/19716/21509/1/2016_CompelloJill_DEd.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roberto Pablo Martin Chávez, Ignacia Rodríguez Estévez, Yolanda García Concepción, Arturo Prudencio Puga García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.