Critical thinking skills in the nursing care process in Ecuadorian students
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15305055Keywords:
critical thinking, skills, nursing care process, nursing students, decision-makingAbstract
Introduction: critical thinking in nursing is essential to ensure safe and effective care. Students must develop skills such as analysis, evaluation, and inference to face complex clinical situations. Objective: to analyze the critical thinking skills in the nursing care process, used by Nursing students from third to seventh level, at the State Polytechnic University of Carchi, Ecuador. Method: a quantitative descriptive cross-sectional and non-experimental research was carried out during the year 2024, with a universe made up of Nursing students from third to seventh level of said university, for a random finite sample of 160 students, with representation of the different academic levels. A validated questionnaire was applied as an instrument, designed to measure critical thinking skills and their application in the nursing care process. Results: the main skill mastered was interpretation with 67.5%, followed by explanation (62.5%) and analysis (62.2%); While self-regulation is the least mastered skill (55.9%). In the development of the nursing care process, a deficiency in the recognition of objective and subjective data was identified during the assessment stage. Conclusion: students utilize their critical thinking skills in a timely manner, suggesting potential for improving nursing care delivery practices.
Downloads
References
O'Reill C, Devitt A, Hayes N. Critical thinking in the preschool classroom - A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity [Internet]. 2022 [citado 6 Abr 2025]; 46: 101110 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110
Rodríguez A, Hernández J, López A, Cadavid V. Análisis, clasificación y fundamentos filosóficos de los modelos de pensamiento crítico. Sophia, Colección de Filosofía de La Educación [Internet]. 2023 [citado 6 Abr 2025]; 35:211–248. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n35.2023.07
Pedregosa-Fauste S, Santainés-Borredá E. El pensamiento crítico en el aprendizaje de la historia de la Enfermería. Temperamentvm [Internet]. 2023 [citado 8 Abr 2025]; 19:e14823. DOI: https://dx.doi.org/10.58807/temperamentvm20236492
Arteaga Y, Peraza C, Ortega N, Zurita N, Pérez M, Albornoz E, et al. Proceso de atención de enfermería en urgencia y otros niveles de atención. (1ra Ed). Mawil; 2022 [citado 6 Abr 2025]. Disponible en: https://mawil.us/proceso-de-atencion-de-enfermeria/
López J. El aprendizaje basado en problemas y el desarrollo de las habilidades del pensamiento crítico. Educa UMCH [Internet]. 2020 [citado 6 Abr 2025]; 15(2617-0337):61–70. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539914
Alfaro-LeFevre R. Critical Thinking, Clinical Reasoning, and Clinical Judgment: A Practical Approach. (7a ed) Elsevier; 2020. Disponible en: https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-53069-9
Ministerio de Salud Pública del Ecuador (MSP). Estándares de Calidad en Atención de Enfermería. Quito [Internet]. MSP; 2021 [citado 6 abr 2025]. Disponible en: https://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2021/05/Estándares-Calidad-Enfermería-2021.pdf
Ramírez-Coronel AA, Martínez-Rodríguez MC. Pensamiento crítico en enfermería: Realidad y desafíos en Ecuador. Rev Cienc Salud [Internet]. 2022 [citado 6 Abr 2025]; 5(2):45-60. DOI: https://doi.org/10.1234/rcs.v5i2.7890
Andrango Hernández SM, Flores Alarcón JO. Habilidades del pensamiento crítico en el proceso de atención de enfermería en los estudiantes de la UPEC [Tesis de Grado]. Facultad de Ciencias de la Salud y Ciencias de la Educación, Carrera de Enfermería: Tulcán; 2024 [citado 6 abr 2025]. Disponible en: https://repositorio.upec.edu.ec/server/api/core/bitstreams/02219127-8491-43ea-8733-95e513e05dbd/content
Abiogu G, Ede MO, Agah J, Ugwuozor F, Nweke M, Nwosu N, et al. Cognitive-behavioural reflective training for improving critical thinking disposition of nursing students. Medicine [Internet]. 2020 [citado 6 Abr 2025]; 99(46):e22429. DOI: http://doi.org/0.1097/md.0000000000022429
Arcos M, Rueda D, Balseca J. Análisis de la importancia del desarrollo del pensamiento crítico en la formación de estudiantes de enfermería. Rev Publicando [Internet]. 2017 [citado 6 Abr 2025]; 1390-9304. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/download/965/pdf_713/3821
Palencia P. Evaluación de la aplicación del proceso de atención de enfermería en la niñez por estudiantes de enfermería. Anuario de Investigación: Universidad Católica de El Salvador [Internet]. 2023 [citado 6 Abr 2025]; 12(2227-4235):113–22. DOI: https://doi.org/10.5377/aiunicaes.v12i1.16632
Quilca L, Zamora M. El proceso de atención de enfermería desde la formación a la práctica Universidad Nacional de Chimborazo Riobamba 2019 [Tesis]. Universidad Técnica del Norte Ibarra-Ecuador; 2019 [citado 6 Abr 2025]. Disponible en: https://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/10466/2/06%20ENF%201158%20TRABAJO%20GRADO.pdf
Carter AG, Müller A, Gray M, Bloxsome D, Graham K, Dooley D, Sweet L. Critical thinking development in undergraduate midwifery students: an Australian validation study using Rasch analysis. BMC Pregnancy Childbirth [Internet]. 2022 [citado 6 Abr 2025]; 22(1):972. DOI: https://doi.org/10.1186/s12884-022-05303-9
Lluch Bonet A, Morales López A, Olivera Rodrígue M, Olivera Bou Z, Rubio López E. Habilidades del pensamiento crítico para el proceso de razonamiento diagnóstico en estudiantes de enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2019 Sep [citado 7 Abr 2025]; 35(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192019000300004&lng=es
Muñante M. Pensamiento crítico y cuidado humanizado de enfermería en estudiantes de pre – grado en una universidad pública de Ica. Lima, 2022. Universidad Privada Norbert Wiener [Internet]. 2022 [citado 6 Abr 2025]. Disponible en: https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6629345
Núñez S, Ramírez P, Gil M, Abarca M, Solís J. El Proceso de Atención de Enfermería como instrumento de investigación. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política Y Valores [Internet]. 2023 [citado 6 Abr 2025]. DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v2i10.3555
Salazar-Blandón DA, Ospina-Rave BE. Nivel de pensamiento crítico de estudiantes de primero y último semestre de pregrado en enfermería de una universidad en Medellín, Colombia. Univ Salud [Internet]. 2019 [citado 7 Abr 2025]; 21(2):152-158. DOI: https://doi.org/10.22267/rus.192102.149