Characterization of the motivation towards scientific research in students of the Universidad de La Habana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12097221

Keywords:

motivation, scientific research, university students, student scientific activity

Abstract

Introduction: the characterization of student motivation is essential for the work of the Undergraduate Training and Science and Technology directorates of universities, since they manage the professional training and scientific life of the institution.

Objective: to characterize the contents and components of motivation towards scientific research in outstanding students of the Universidad de La Habana, in order to understand their motivations and derive recommendations for their empowerment in university environments.

Method: exploratory study, with a qualitative approach and phenomenological design, carried out with a population of career students from the day course of the E Study Plan at said university, during the 2021 academic year. A non-probabilistic sample, made up of 10 students, was selected. through a chain sampling strategy, directed by purposes. Primary data were obtained through telephone interviews, in response to restrictions imposed by the COVID-19 pandemic. The components were evaluated: cognitive, affective, self-evaluation and future projection.

Results: the findings revealed the presence of intrinsic and extrinsic motives of an individual nature. The cognitive component was adequately developed, with a positive affective component; However, the self-evaluation aspect was evidenced between partially and poorly developed, while the future projection component also showed partial development.

Conclusions: although students present a favorable motivation towards research, it is necessary to strengthen the aspects of self-assessment and future projection for comprehensive development in the scientific field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artola Pimentel M de L, Tarifa Lozano L, Finalé de la Cruz L. Planes de estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Universidad Y Sociedad [Internet]. 2019 [citado 20 Jun 2022]. 11(2):364–371. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1200

González Collera L. La motivación hacia el estudio. Fundamentos y metodología para su evaluación en secundaria básica [Tesis Doctorado en Ciencias Pedagógicas]. La Habana; 2004 [citado 20 Jun 2022]. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/1833/1/Gonz%C3%A1lez_04.pdf

Domínguez L. Psicología del desarrollo. Problemas, principios y categorías. La Habana: Editorial Félix Varela; 2007.

González Serra D. Criterios y técnicas para el estudio de la motivación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2012.

Hernández Sampieri R, Mendoza C. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana Editores; 2018.

González Serra D. Teoría de la motivación y práctica profesional. 2ª ed. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1995.

Domínguez L. El desarrollo de la motivación hacia la profesión en jóvenes estudiantes. La Habana: Impresiones Ligeras. Facultad de Psicología, Universidad de La Habana; 1987.

González Maura V. Motivación profesional y personalidad. Sucre: Universidad Mayor, Real y Pontificia de San Francisco Xavier; 1994.

Tamayo J, Sánchez Y. La motivación como herramienta para el trabajo de orientación y formación profesional desde la clase de física. Rev Boletín Redipe [Internet]. 2016 [citado 20 Jun 2022]; 5(3). Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/58

González Rey F. Motivación moral en adolescentes y jóvenes. La Habana: Editorial Científico-Técnica; 1993.

González Rey F. Motivación profesional en adolescentes y jóvenes. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1987.

Domínguez L. Caracterización de los niveles de desarrollo de la motivación profesional en jóvenes estudiantes [Tesis Doctorado]. La Habana: Facultad de Psicología, Universidad de La Habana; 1992.

Almeyda Vázquez A, García Fonseca T. Elegir una profesión significa elegir el futuro. Mirada a la dialéctica: Motivación-elección profesional. Integ Acad Psic [Internet]. 2015 [citado 20 Jun 2022]; 3(7). Disponible en: https://integracion-academica.org/attachments/article/86/06%20Elegir%20profesion%20-%20AAlmeyda.pdf

Domínguez L. Motivación profesional y personalidad. En: Fernández L, editor. Pensando en la personalidad. Selección de Lecturas. Tomo I. La Habana: Editorial Félix Varela; 2002. p. 292-332.

Domínguez L. Proyectos futuros en jóvenes cubanos: 1998-2018. VII Encuentro Internacional “Infancias y Juventudes en América Latina y del Caribe: Contextos, Experiencias y Luchas”. La Habana: Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas; 2019.

Published

2024-11-16

How to Cite

1.
Garcia Contino S, González Peña N, Almeyda Vázquez A. Characterization of the motivation towards scientific research in students of the Universidad de La Habana. Rev Inf Cient [Internet]. 2024 Nov. 16 [cited 2025 Sep. 15];103:e4678. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4678

Issue

Section

Original Articles