The school environment and health education for confrontation to the COVID-19

Authors

Keywords:

school environment, health education, COVID-19, pedagogical actions

Abstract

Introduction: at present, one of the world's problems it is the health situation. Cuba is not an exception, and the behavior of infestation due to the new outbreak of COVID-19 that is occurring at national level is a great concern.

Objective: to provide some didactic and pedagogical reflections as part of an adequate school environment that make possible the correct preparation of faculty to teach students in health knowledge and thus mitigating the progressive spread of COVID-19.

Method: it was conducted a research at the Universidad de Guantánamo, Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo, and the Instituto Politécnico Agrícola de Yateras, from April 2020 throughout January 2021. A total of 30 professors and 30 students (as universe) were involved in this research (10 of each institution). The main variable used was the level of preparation of faculty in school environment and health education.

Results: the indicators obtained made it possible to develop the measurement instruments. A qualitative data analysis was made attending to: data reduction, layout and transformation data, as well as the obtained outcomes and conclusions verified.

Conclusions: the didactic and pedagogical reflections offered are materialized in a set of guidelines with a methodological approach that guide faculty staff and help to create a positive school environment to strengthen students' health education, based on an exhaustive analysis of the components in the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yorka Robas-Valverde, Universidad de Guantánamo

Licenciada en Física-Electrónica. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Instructora.

Felipe Enio Robas-Díaz, Universidad de Guantánamo

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Español y Literatura y en Pedagogía-Psicología. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesor Titular.

Zulema de la Caridad Matos-Columbié, Universidad de Sonora (UNISON)

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Investigación Educativa. Profesora e Investigadora Titular.

References

1. Gobierno de la provincia de Córdoba. Ministerio de Educación. Aspectos conceptuales [Internet]. En: El proceso de ambientación. Investigación Evaluativa (Ex post) Estudio de impacto. Argentina: Ministerio de Educación; 2010. [citado 10 Abr 2021]. Disponible en: https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/Colga%2023-11-11/AMBIENTACION%20(1).pdf

2. Organización Mundial de la Salud. La Salud y la Educación- ASCD 2017: Disponible en: https://www.ascd.org/

3. Martí Pérez J. Ideario pedagógico. La Habana: Pueblo y Educación; 2007.

4. González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Unesco. Foro Mundial sobre Educación. Informe final l [Internet]. Dakar: Graphoprint 2000 [citado 10 Abr 2021]. Disponible en: http://iin.oea.org/Cursos_a_distancia/Lectura%2017_disc.Dakar.pdf

5. González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Rev Conrado [Internet]. 2021 Mayo-Jun [citado 10 Abr 2021]; 17(80):61-67. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-61.pdf

6. CEPAL-UNESCO. La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19. Informe Covid-19. [Internet]. CEPAL-UNESCO; 2020 Ago [citado 10 Abr 2021]. Disponible en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

7. Artesona Martínez DR, Rosales Correa WR, Márquez Fajardo LC, Martínez Orozco D, Collejo Rosabal YM. Nivel de conocimientos sobre la COVID-19 en pacientes de un consultorio médico. Jiguaní. Rev 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 10 Abr 2021]; 60(259):e1062. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1062

8. Robas F, Matos CZ. Apuntes didácticos y pedagógicos para el desempeño docente-investigativo: Guantánamo: Citma; 2020.

9. Jimenez Guerra Y, Ruíz González MA. Reflexiones sobre los desafíos que enfrenta la educación superior en tiempos de COVID-19: Economía y Desarrollo. 2021; 165(Supl 1):8.

10.Escanero Marcén JF. Primera clase: guía docente. Educ Méd [Internet]. 2019 Jan-Feb [citado 10 Abr 2021]; 20(1): 42-48. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1575181318303449

11.Caballero Rodríguez T, Paz Domínguez IM, Rodríguez Rodríguez D. Gestión educativa en tiempos de COVID-19 para la orientación profesional a estudiantes de escuelas pedagógicas en la especialidad primera infancia. Maestro y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 10 Abr 2021]; 18(4):1354-1366 Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5419

Published

2022-01-21

How to Cite

1.
Robas-Valverde Y, Robas-Díaz FE, Matos-Columbié Z de la C. The school environment and health education for confrontation to the COVID-19. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 Jan. 21 [cited 2025 Apr. 19];101(1):e3689. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3689

Issue

Section

Pedagogical Articles