Distance education, actions for its implementation in the career Health Information Systems

Authors

Keywords:

distance education, professional training, health information systems

Abstract

Introduction: distance education is a teaching – learning system, with partial or total characteristics, which is developed through information and communication technologies, using a bidirectional method between teachers and students. This system substitutes the traditional method used (personal interaction in the classroom), for a tutoring one in which the students are responsible for their own training process.

Objective: to design a system of actions to implement the distance education in the career of Health Information System.

Method: to perform this work, an applied and descriptive research with a dialectical materialist approach was carried out in the career - Health Information Systems at the Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”, Pinar del Rio. The historical-logical method was used as theoretical level techniques and also as empirical level methods, documentary review and participatory observation were used too.

Results: the outcomes achieved through a critical analysis of teaching - learning process and the distance education, allowed to design a system of actions to be implemented in the career - Health Information Systems.

Conclusions: many difficulties found have reveled lack of theoretical, pedagogical and methodological preparation on teachers and tutors, as well as lack of cognitive preparation of students concerning this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Darianna Cruz-Márquez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Gestión de Información en Salud. Máster en Informática en Salud. Asistente. Aspirante a Investigador.

Barbarito Herrera-Serrano, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Ingeniero en Telecomunicaciones. Máster en Informática Médica.

Mayra Quesada-Suárez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Gestión de Información en Salud. Asistente.

Bárbara Pérez-Alonso, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Gestión de Información en Salud. instructora.

Tatiana Catalá-Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Gestión de Información en Salud. Asistente.

References

1. Imaginario A. Educación a distancia [Internet]. 2019 [actualizado 22 abril 2019; citado 15 Dic 2020]. Significados.com. Disponible en: https://www.significados.com/educacion-a-distancia

2. Juca Maldonado IFX. La educación a distancia, una necesidad para la formación de los profesionales. Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 Abr [citado 15 Dic 2020]; 8(1):[aproximadamente 7 p.]. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/312

3. León Cáceres FM, Orozco Vilema GE, Orozco Vilema RE. La superación profesional del técnico en salud y el empleo de los entornos virtuales de enseñanza. MEDISAN [Internet]. 2017 Abr [citado 3 Mar 2021]; 21(4):[aproximadamente 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000400014&lng=es

4. González Valdés MÁ. Curso virtual para la superación posgraduada de los bibliotecarios de ciencias médicas en Cienfuegos. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Sep [citado 3 Mar 2021]; 9(3):[aproximadamente 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300004&lng=es

5. Garrison R. Retos teóricos para la educación a distancia en el siglo XXI [Internet]. 2000 [actualizado 22 Abr 2020; citado 15 Dic 2020]; [aproximadamente 2 p.]. Disponible en: http://especializacion.una.edu.ve/fundamentos/paginas/garrison2000.pdf

6. Rivas R. En Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia. Buenas prácticas en educación a distancia. Universidad Técnica Particular de Loja; 2012.

7. Salazar R, Melo Á. Lineamientos Conceptuales de la Modalidad de Educación a Distancia. En: Arboleda N, Rama C. Educación superior a distancia y virtual en Colombia. Bogotá: Virtual Educa; 2013. p. 81-111.

8. Agramonte Albalat B, Amechazurra Oliva M, Mata Fleites I, Treto Bravo I, Santana Hernádez M, Álvarez Dueñas O. DIPLOPED: una alternativa de educación a distancia para la preparación pedagógica de docentes. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Jun [citado 3 Mar 2021]; 9(2):[aproximadamente 16 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200011&lng=es

9. Diaz Diaz FJ, Castro Arevalo AL. Mentalidad virtual: requisitos para un diseño tutoral en la educación a distancia de la Contabilidad. Cofin [Internet]. 2017 [citado 3 Mar 2021]; 11(2):[aproximadamente 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612017000200005&lng=es&nrm=iso>. ISSN 2073-6061

10. Chaves Torres AN. La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Academia y Virtualidad [Internet]. 2017 Ene [citado 15 Dic 2020]; 10(1):[aproximadamente 7 p.]. Disponible en: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/2241

11. Excelencias Cuba. Educación a distancia: en análisis entre Cuba y Unesco www.excelenciascuba.com. 2020 [actualizado 14 Oct 2020; citado 15 Dic 2020]. [aproximadamente 2 p.]. Disponible en: https://www.excelenciascuba.com/generales/educacion-distancia-en-analisis-entre-cuba-y-unesco

12. IESALC-UNESCO. Instituto para la Educación Superior en América Latina y el Caribe Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. El Coronavirus- 19 y la educación superior: de los efectos inmediatos al día después. www.iesalc.unesco.org. 2020 [actualizado 22 abril 2019; citado 16 mayo 2021]. [aproximadamente 57 p.]. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/2020/06/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educaion-superiorimpacto-y-recomendaciones/

13. Rugeles P, Mora G, Metaute P. El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Rev Lasallista Inv [Internet]. 2015 [citado 16 May 2021]; 12(2):[aproximadamente 7 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/695/69542291025.pdf

14. Vidal Ledo M, Armenteros Vera I, Alfonso Sánchez IR, Fuentes Gil Z, Jorge Pérez ER, Rodríguez Díaz A, et al. Programa principal de la disciplina Sistemas de Información en Salud. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2011.

15. Dirección de Docencia Médica. Orientaciones metodológicas curso académico 2020-2021. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2020.

Published

2021-06-09

How to Cite

1.
Cruz-Márquez D, Herrera-Serrano B, Quesada-Suárez M, Pérez-Alonso B, Catalá-Martínez T. Distance education, actions for its implementation in the career Health Information Systems. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 Jun. 9 [cited 2025 Apr. 24];100(3):e3457. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3457

Issue

Section

Pedagogical Articles