Alcoholism’s App: a way for increasing knowledge related to alcoholism

Authors

Keywords:

alcoholism, educative intervention, toxic habits

Abstract

Introduction: alcoholism nowadays is a rising problem in adolescent’s population.

Objective: to certificate an App that contributes to increase knowledge related to alcoholism for the students of the Instituto Politécnico “General Luis A. Milanés Tamayo” in Granma.

Method: in March 2019, at the Facultad de Ciencias Médicas in Bayamo, Granma, it was created an App for contributing on the students´ knowledge about alcoholism. Tools used were JClic and Gimpshop 2.8, with GPL/Linux license. To determine its efficacy, from february to march 2019 a cohort of 40 students of the total (397 students) were selected by stratified random sampling to be surveyed out.

Results: 77.5% of the students, before the App usage, showed a low level of knowledge about concerning issue and a high level (90.0%) after the App implementation.

Conclusion: the design and implementation of the Alcoholism App contributes to the students' appropriation of knowledge on the subject of alcoholism, who showed adequate satisfaction with its use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yunnier Suárez-Benítez, Policlínico Docente Universitario "René Vallejo Ortiz", Granma

Doctor en Medicina. Residente de Primer Año en la especialidad de Medicina General Integral.

Yanaisa Noraida Fernández-Corrales, Facultad de Ciencias Médicas “Efraín Benítez Popa”. Universidad de Ciencias Médicas de Granma

Especialista de I Grado en Medicina General Integral y en Farmacología. Asistente.

Magdelis Gallardo-Lora, Policlínico Docente Universitario "René Vallejo Ortiz", Granma

Doctora en Medicina. Residente de Segundo Año en la especialidad de Medicina General Integral.

References

1. Mejías T, Vázquez M. Alcoholismo, tabaquismo y cáncer bucal. Medisur [Internet]. 2014 Oct [citado 28 Ago 2020]; 12(5):685-686. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sciarttext&pid=S1727-2014000500002&lng=es

2. Casique Casique L, Muñoz Torres TJ, Herrera Paredes JM. Estudio comparativo en el comportamiento anterior y actual del dependiente de alcohol en proceso de rehabilitación. Rev Cuid [Internet]. 2015 Jul [citado 28 Ago 2020]; 6(2):1070-1076. DOI: http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.v6i2.173

3. Pérez de Corcho Rodríguez MA, Mármol Sóñora L, García Díaz G, Vizcay Castilla M, Tomé López M. Consecuencias sociales que produce el incremento del consumo de alcohol en adolescentes. Mediciego [Internet]. 2014 [citado 28 Ago 2020]; 20(2):[aproximadamente 10 p.]. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/36

4. Ramírez León EG, Vargas D, Heredia Diaz LP, Corzo Sepúlveda A. Spanish version of the scale of attitudes toward alcohol, alcoholism and alcoholics: content validation. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 Abr [citado 28 Ago 2020]; 70(2):342-348. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2015-0149

5. Vidal M, Nolla N, Diego F. Plataformas didácticas como tecnología educativa. Educ Méd Sup [Internet]. 2009 [citado 28 Ago 2020]; 23(3):138-149. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol23_3_09 /ems13309.htm

6. Linares Cánovas LP, Linares Cánovas LB, Morales Lemus R, Alfonso González Y. Las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proceso enseñanza-aprendizaje, un reto actual. Rev Univ Méd Pinareña [Internet]. 2016 [citado 22 Dic 2020]; 12(2):149-62. Disponible en: http://galeno.pri.sld.cu/index.php/galeno/article/view/365/html

7. Marrero Pérez MD, Santana Machado AT, Águila Rivalta Y, Pérez de León A. Las imágenes digitales como medios de enseñanza en la docencia de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Mar [citado 22 Dic 2020]; 8(1):125-42. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100010&lng=es

8. Mederos Villalón L, Flechilla A, Pérez Acuña Y, Hevia Salgebiel A, Ferrer Savigne Y. Xebra: aplicación móvil para la prevención de las infecciones de trasmisión sexual en adolescentes. 2019 Rev Cubana Infor Méd [Internet]. 2020 [citado 22 Oct 2020]; 12(2): e354. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/354/pdf_129

9. Carrión C, Arroyo L, Castell C, et al. Utilización del teléfono móvil para el fomento de hábitos saludables en adolescentes. Estudio con grupos focales. Rev Esp Salud Púb [Internet]. 2016 [citado 22 Oct 2020]; 90:e40022. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/resp/v90/1135-5727-resp-90-e40022.pdf

10.Suárez Benitez Y, Noraida Fernández Y, Pelaez Llorente M. OncoHodgk: Aplicación interactiva para el aprendizaje del diagnóstico y tratamiento de los Linfomas. Rev Cubana Infor Méd [Internet]. 2019 [citado 22 Oct 2020]; 11(1):75-87. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/319/pdf_92

11.Bacallao Martínez GC, Aparicio Morales AI, Llanes Álvarez C. Software educativo para la enseñanza de la Propedéutica Clínica y Semiología Médica en idioma inglés. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Jul-Sep [citado 21 Oct 2020]; 8(3):67-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300006

12.Hidalgo Fernández AJ, Betancourt Pérez A, Pérez García G. Software educativo sobre atención prenatal para la formación de estudiantes de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 19 Oct 2020]; 7(3):46-59. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300004

13.Arévalo JA. Aplicaciones móviles en medicina y salud. Coimbra: XII Jornadas APDIS; 2016. [citado 19 Feb 2021]. Disponible en: http://apdis.pt/publicacoes/index.php/jornadas/article/viewFile/158/188

14.Vidal Ledo M, Gómez Martínez F, Ruiz Piedra AM. Hiperentornos educativos. Educ Méd Sup [Internet]. 2011 [citado: 15 Feb 2017];25(1):123-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100012&lng=es

15.Vidal Ledo M, Rodríguez Díaz A. Multimedias educativas. Educ Méd Sup [Internet]. 2010 [citado 15 Feb 2017]; 24(3):430-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300013&lng=es

16.Pérez Pino MT, Ciudad Ricardo FA, Farray Álvarez O, Burguet Lago I, Piñeiro Gómez Y, Francisco López J. Programa de entrenamiento en TIC como medio del proceso de enseñanza aprendizaje. Rev Cubana Cienc Infor [Internet]. 2015 Jul-Sep [citado 15 Ene 2018]; 9(3):138-152. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992015000300010&nrm=iso

17.Tello Macavilca JT. “Efecto de la aplicación de un software educativo para adquirir conocimientos sobre prevención del embarazo en adolescentes de 5to de secundaria en el distrito El Agustino”. [Tesis de Maestría]. Lima-Perú: Universidad nacional mayor de San Marcos, Facultad de medicina humana; 2008.

18.Bayer SA. “Sexaappretos, innovadora app para prevenir el embarazo adolescente”. Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano de Bienestar Familiar; 2015.

Published

2021-03-06

How to Cite

1.
Suárez-Benítez Y, Fernández-Corrales YN, Gallardo-Lora M. Alcoholism’s App: a way for increasing knowledge related to alcoholism. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 Mar. 6 [cited 2025 Apr. 15];100(2):e3373. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3373

Issue

Section

Pedagogical Articles