Flipped classes: an option for the development of nursing teaching

Authors

Keywords:

flipped classes, nursing, medical education

Abstract

Introduction: the phenomenon of social networks is not exempt from educational processes. The communication possibilities offered by these channels; the power it grants to share, create and communicate, makes it an essential element in students, who demand a new type of teaching nowadays. The academic use of social networks must be considered as an opportunity by the teacher, who must get involved and get to know how to identify what type of activities can be received better by the students, and what tools could be more useful for these purposes.

Objective: to analyze flipped classes as an option for the development of teaching of nursing.

Method: a narrative bibliographic review was carried out through a search through the years 1994 to 2017, where specialized databases were consulted and 18 scientific publications on the subject were selected.

Conclusions: the classes invested in the development of teaching of nursing have positive results in the pedagogical and technological aspects, since it offers possibilities of graduating better prepared students, with more independent learning skills in both the study of the necessary theories of nursing, as well as a better performance on the skills of nursing techniques to provide holistic care to the patients.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ydalsys Naranjo-Hernández, Universidad Ciencias Médicas de Sancti Spíritus

Doctora en Ciencias de la Enfermería. Profesora e Investigadora Titular.

References

1. Rivera N, Nolla N, Nogueira M. Enfoque Sistémico del proceso Enseñanza-Aprendizaje. www.uvs.sld.cu. Cuba: Universidad Virtual de Salud; 2013. Disponible en: http://www.uvs.sld.cu/supercurso

2. Valente, JA. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educa Rev [Internet]. 2014 [citado 12 Jun 2020]; (4):79-97. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.38645

3. López Moreno L. ¿Qué es el aula invertida? www.nubemia.com. 2014 [citado 14 Dic 2015]. Disponible en: http://www.nubemia.com/aula-invertida-otra-forma-de-aprender/

4. Vidal Ledo M, Rivera Michelena N, Nolla Cao N, Morales Suárez I del R, Vialart Vidal MN. Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Educ Méd Sup [Internet]. 2016 Sep [citado 12 Jun 2020]; 30(3):678-688. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300020&lng=es

5. Martínez Olivera W, Esquivel Gámez I, Martínez Castillo J. Aula invertida o Modelo invertido de aprendizaje: Origen, sustento e implicaciones [Internet]. 2013 [citado 14 Dic 2020]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Waltraud_Olvera/publication/273765424_Aula_Invertida_o_Modelo_Invertido_de_Aprendizaje_origen_sustento_e_implicaciones/links/550b62030cf265693cef771f.pdf

6. Quiroga A. Observatorio de Educación. Definición de Aula Invertida crear.poligran.edu.co. Colombia: Politécnico Gran Colombiano; 2014 [citado 17 Dic 2020]. Disponible en: http://crear.poligran.edu.co/?p=1177

7. Aldana Olarte RA, Bula Calderón AF, Arias López LA, Aldana Barón DM. Impacto académico de una estrategia de salón invertido en Anatomía. Educ Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 6 Ene 2020]; 32(3):[aproximadamente 9 p.]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/rt/printerFriendly/1405/0

8. Lastayo Bourbon LH, Pérez Yero CM, Fuentes Mejías LR, Salgado Friol AH, Rigual Delgado SM. El aula invertida una estrategia en la enseñanza de la Informática. RCIM [Internet]. 2018 Dic [citado 6 Ene 2020]; 10(2):e16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592018000200016&lng=es

9.Kanninen J, Kristina L. ¿Por qué la clase invertida con TIC en la clase de ELE? [Internet]. Finlandia: Universidad de Turku; 2015 [citado 6 Ene 2020]. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/estocolmo_2015/07_kanninen-lindgren.pdf

10.Carretero Rodríguez M. Constructivismo, una óptica para enseñar? Constructivismo y Educación [Internet]. Zaragoza, España: Editorial Luis Vives; 1994 [citado 12 Jun 2020]. Disponible en: https://www.casadellibro.com/libro-constructivismo-y-educacion/9788426326539/88802

11.Martínez Olivera W, Esquivel Gámez I, Martínez Castillo J. Aula invertida o Modelo invertido de aprendizaje: Origen, sustento e implicaciones. www.researchgate.ne. 2013 [citado 14 Dic 2020]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Waltraud_Olvera/publication/273765424_Aula_Invertida_o_Modelo_Invertido_de_Aprendizaje_origen_sustento_e_implicaciones/links/550b62030cf265693cef771f.pdf

12.Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Torres Milord I, Peláez Gómez E. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la Educación Médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 Ago [citado 26 Oct 2020]; 6(2):231-247. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200016&lng=es

13.García Rangel M, Quijada Monroy VC. El Aula invertida y otras estrategias con uso de TIC. Experiencia de aprendizaje con docentes. En: XXX Simposio Internacional SOMECE, 2015. México: SOMECE; 2015 [citado 4 May 2020]. Disponible en: http://somece2015.unam.mx/MEMORIA/57.pdf

14.Quesada A. Flipped Classroom o Aula Invertida: TIC en el aula. redsocial.rededuca.net. 2017 [citado 4 May 2020]. Disponible en: https://redsocial.rededuca.net/flipped-classroom-o-aula-invertida-tic-en-el-aula

15.Benítez Cortes RP, Torres Covarrubias VJ. Explorando la implementación del Aula Invertida en la educación Superior. En: XII Congreso Nacional de Investigación Educativa, 2013. México: COMIE; 2013. [citado 4 May 2020]. Disponible en http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/0836.pdf

16.Sabater Mateu MP,Curto García JJ, Rourera Roca AA, Olivé Ferrer MC, Costa Abós S, Castillo-Ibáñez S, Pino-Gutiérrez A. Aula invertida: experiencia en el Grado de Enfermería Rev d'Innov Doc Univ [Internet]. 2017 [citado 26 Oct 2020]; (9):115-123. Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/RIDU/article/view/RIDU2017.9.10

17.Siqueira C. Docentes: cómo aplicar la metodología Aula Invertida noticias.universia.net.co. Colombia: Fundación Universia; 2015 [citado 6 Ene 2020]. Disponible en: https://noticias.universia.net.co/educacion/noticia/2015/12/14/1134701/docentes-como-aplicar-metodologia-aula-invertida.html

18.Flores Lacorte R. Aula invertida para un aprendizaje invertido. Iberoamérica divulga. www.oei.es. 2015 [citado 6 Ene 2020]. Disponible en: https://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Aula-invertida-para-un-aprendizaje

19.Aldana Olarte RA, Bula Calderón AF, Arias López LA, Aldana Barón DM. Impacto académico de una estrategia de salón invertido en Anatomía. Educ Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 6 Ene 2020]; 32(3). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1405

20.Morales Suárez I. La universidad ha de estar a la altura de su tiempo. Educ Méd Sup [Internet]. 2014 Dic [citado 6 Ene 2020]; 28(4):615-616. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000400001&lng=es

21.Vidal Ledo María, Morales Suárez Ileana. Universalización de la enseñanza. Educ Méd Sup [Internet]. 2005 Sep [citado 6 Ene 2020]; 19(3):1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412005000300010&lng=es

22.Vidal Ledo MJ, Morales Suárez I, Rodríguez Dopico RM. Smart classrooms. Educ Méd Sup [Internet]. 2014 Jun [citado 6 Ene 2020]; 28(2):391-401. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200018&lng=es

Published

2021-02-05

How to Cite

1.
Naranjo-Hernández Y. Flipped classes: an option for the development of nursing teaching. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 Feb. 5 [cited 2025 May 13];100(1):e3193. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3193

Issue

Section

Review Articles