Didactic strategy for the biostatistical training of the resident in the Secondary Health Care in Santiago de Cuba
Keywords:
didactic strategy, Biostatistics, vocational trainingAbstract
Introduction: the application of Biostatistics is essential for the development of the assistance, teaching, research and administrative function of the physician specializing in the level of Secondary Health Care (ASS).
Objective: to expose the fundamentals that support the design and the results of the partial application of a didactic strategy for the biostatistical training of the resident at the level of Secondary Health Care.
Method: a prospective pedagogical study was carried out, whose theoretical basis is the continuous self-training model, assisted by statistical logic, through the consistent use of holistic configurational theory and the holistic dialectical method. The structural systemic method was applied to elaborate the strategy and to validate its results the techniques of specialists criteria and empirical validation.
Results: a didactic strategy for the biostatistical training of the resident at the ASS level was developed and its theoretical foundations, structure and premises and requirement for its implementation in pedagogical practice were revealed. Its application enabled a qualitatively higher leap in the preparation by the residents of their respective projects and final reports of work of completion of the residence (p≤0.05).
Conclusions: the application of the didactic strategy for the resident's Biostatistics training at the ASS level made it possible to achieve qualitatively superior results in the resident's Biostatistics training.
Downloads
References
2. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Funciones [en línea]. 2009 [citado 22 Oct 2019]; 36(1). Disponible en: http://www.cubagob.cu/gobierno/fichas/fminsap.htm
3. Cruz Carballosa Y, López Sánchez Y, Mojarrieta Leyva KY, Fonseca Martínez E, Barquilla Calzadilla E, Ramírez Pérez MM. Alternativa para la enseñanza de Metodología de la Investigación y Estadística. Edu Med Sup [en línea]. 2015 Mar [citado 22 Oct 2019]; 29(1):1-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100014&lng=es
4. Chipia J, Paredes Y. Proyectos: medio integrador en el aprendizaje de bioestadística. Rev Parad [en línea]. 2017 Dic [citado 22 Oct 2019]; 38(2):344-345. Disponible en: https://es.slideshare.net/JoanFernandoChipia/proyectos-medio-integrador-en-el-aprendizaje-de-bioestadstica
5. Chávez Viamontes JA. Publicar bien o no publicar, esa es la cuestión. Edu Med Sup [en línea]. 2014 Dic [citado 22 Oct 2019]; 28(4):1-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000400014&lng=es
6. Gómez López VM, Rosales Gracia S, García Galaviz JL. Percepción de la utilidad de la lectura crítica en el aprendizaje de la investigación médica en posgrado. Edu Med Sup [en línea]. 2016 Dic [citado 22 Oct 2019]; 30(4):1-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000400003&lng=es
7. González Ramos M, Sánchez Seijo Y, Alcaide Guardado Y, Vázquez Vega MJ, Arteaga Valdés B, Cece González L. Comportamiento de las publicaciones científicas. Edu Med Sup [en línea]. 2015 Sep [citado 22 Oct 2019]; 29(3):483-495. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000300008&lng=es
8. Wong CH, Siah KW, Lo AW. Estimation of clinical trial success rates and related parameters Biostatistics. [en línea] 2019 Abr [citado 22 May 2019]: 20(2):1-48. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29394327
9. Fuentes HC. Pedagogía y didáctica de la Educación Superior. Ecuador: Ediciones Urel; 2009.
10.Vallin Blanco M. Hacia la autoformación permanente de los docentes en las comunidades de práctica. Acción pedagógica [en línea]. 2017 Feb [citado 22 May 2019] 4(1):46-74. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4945215
11.Fernández Sacasas JÁ. El principio rector de la Educación Médica cubana: Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Edu Med Sup [en línea]. 2013 Jun [citado 22 Oct 2019]; 27(2):239-248. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200011&lng=es
12.Cuba. Ministerio de Salud Pública. Resolución Ministerial 145/2007 del MINSAP [en línea] 2009 [citado 14 May 2017]. Disponible en: http://legislacion.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=193
13.López Fernández AG, Cruañas Sospedra J, Salgado Friol AH, Lastayo Bourbón LH, Pérez Yero CM, Rigual Delgado SM. Una propuesta de aplicación de la estrategia curricular de investigación e informática en la carrera de medicina. RCIM [en línea]. 2017 Jun [citado 22 Oct 2019]; 9(1):52-60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592017000100006&lng=es
14.Silva Correa Y. La educación superior cubana en los últimos cinco años. Granma [en línea]. 2018 Sep 13 [citado 21 Abr 2019]; Sec. 1. Disponible en: http://www.granma.cu/cuba/2018-09-13/la-educacion-superior-cubana-en-los-ultimos-cinco-anos-13-09-2018-18-09-57
15.Shafi MS, Faisal T, Naseem S, Javed S. Postgraduate Medical Trainees Understanding of Biostatistics: A Pre- and Post-Research Methodology Workshop Experience. US National Library of Medicine [en línea] 2018 Mar [citado 11 Abr 2019]; 28(3):196-200. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29544575