Theoretical foundations for the development of Interprofessional Education in the Health sector

Authors

Keywords:

interprofessional education, postgraduate education, theoretical fundament

Abstract

Introduction: in Cuba it is a social requirement the search in postgraduate education of routes aimed at the development of Interprofessional Education in Health.

Objective: to identify the theoretical foundations that support the development of interprofessional education in the context of postgraduate education.

Method: an investigation was carried out at the University of Medical Sciences of Guantánamo, the Teaching Directorate of the Ministry of Public Health and the University of Guantánamo during June to September 2018. Through the method of documentary analysis, the theoretical foundations for development were systematized in the postgraduate of Interprofessional Education in Cuba.

Results: 138 documents were found whose analysis allowed the precision of ideas that can be assumed as theoretical foundations (economic, philosophical, sociological, pedagogical, didactic, psychological, legal and health) of postgraduate education as a way for the development of Education Interprofessional in the Health sector in Cuba.

Conclusion: the essential theoretical foundations that support postgraduate education as a way for the development of Interprofessional Education in the Health sector in Cuba were systematized.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fidel Robinson Jay, Faculty of Medical Sciences of Guantanamo.

Licenciate in Education, Marxism – Leninism specialty. Master degree in Educatinal Sciences. Assistant Professor and Assistant Researcher.  

Danay Ramos Duharte, Faculty of Medical Sciences of Guantanamo.

Licenciate in Education, History and Marxism – Leninism specialties. Master degree in Educatinal Sciences. Assistant Professor and Assistant Researcher.

Delia Sotomayor Oliva, University of Medical Sciences of Guantanamo.

First degree Specialist in Embryology. Assistant teacher.

Natacha Lescaille Elías, Ministry of Public Health (MINSAP)in Havana, Cuba.

Doctor of Medical Education Sciences. Licenciate in Radiology. Associate Professor.

Rolando Durand Rill, Universidad de Guantánamo

PhD in Pedagogical Sciences. Licenciate in Education, Marxism – Leninism specialty. Associate Professor

References

1. Organización Panamericana de la Salud. Segunda Reunión Técnica Regional de Educación Interprofesional en Salud. Brasilia: OPS; 2017.

2. Dirección Nacional de Docencia. Plan de Acción de Educación Interprofesional en Salud. En: Primer Taller Nacional de Educación Interprofesional en Salud, La Habana, 2018. La Habana: Ministerio Salud Pública; 2018.

3. World Health Organization. Framework for action on interprofessional education & collaborative practice [en línea]. 2010 [citado 10 Jun 2019]. [aprox. 8 p]. Disponible en: http://whqlibdoc.who.int/hq/2010/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf

4. World Health Organization. Working for health and growth: investing in the health workforce. Report of the High Level Commission on Health Employment and Economic Growth [en línea]. 2016 [citado 22 Jun 2019]. Disponible en: http://www.who.int/hrh/com-heeg/reports/en/

5. Soto FP. De la educación interprofesional al trabajo en equipo en salud. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile; 2017.

6. González Pascual JL, Cuesta Rubio N, Sanz Pozo B, González Sanz P, López Romero A, et al. Educación interprofesional a través de la atención domiciliaria: experiencia tras dos años de implementación. Universidad Europea de Madrid. Educ Méd [en línea]. 2018 [citado 10 Jul 2019]; 20(1):2-7. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.01.001

7. Partido Comunista de Cuba. VII Congreso del PCC. Actualización de los Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. La Habana: Editora Política; 2016.

8. Robinson JF, Ramos DD, Durand RR. Acompañamiento intensivo en la superación de profesionales de la salud: innovación social conectada al desarrollo local en Guantánamo. Rev Inf Cient [en línea]. 2017 [citado 18 Jun 2019]; 96(5):806-816. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revinfcie/ric-2017/ric175b.pdf

9. Rojas OF. Actor y testigo. Medio siglo de un trabajador de la salud. La Habana: Editorial Lazo Adentro; 2016.

10.Ortiz GM, Vicedo TA, González JS, Recino PU. Las múltiples definiciones del término «competencia» y la aplicabilidad de su enfoque en ciencias médicas. EDUMECENTRO [en línea]. 2015 [citado 14 May 2019]; 7(3):20-31. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index. php/edumc/article/view/617

11.Valle LAD. La Investigación Pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2010.

12.González CO, Mesa CN, González M. La superación profesional en las universidades de ciencias médicas, tendencias y exigencias actuales. EDUMECENTRO [en línea]. 2013 [citado 22 May 2018]; 5(2):19-26. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2013/ed132d.pdf

13.López Espinosa GJ. Estrategia de superación profesional para la atención integral Edu Med Sup [en línea]. 2017 [citado 30 Sep 2019]; 31(2):1-10. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2017/cem172u.pdf

14.Esteban M. Introducción al estudio de las estrategias de aprendizaje y estilos de aprendizaje. Rev Educ Dist [en línea]. 2013 [citado 10 Jul 2015]; (17):[aprox.10 p.]. Disponible en: http://www.um.es/ead/red/6/documento6.pdf

15.Montes de Oca RN, Machado REF. Formación y desarrollo de competencias en la educación superior cubana. Rev Hum Med [en línea]. 2014 [citado 10 Jul 2018]; 14(1):145-159. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v14n1/hmc10114.pdf

16.Cuba. Ministerio de Salud Pública. Programa del médico y enfermera de la familia. La Habana: ECIMED; 2011.

17.Cuba. Ministerio de Educación Superior. Normas y procedimientos para la gestión del postgrado. En: Instrucción No. 01/2018. Resolución 132/2004. La Habana: MES; 2018.

18.Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento del Trabajo Metodológico en la Educación Superior. En: Gaceta Oficial. Resolución Ministerial 2-18. La Habana: Editora del Consejo de Estado; 2018.

19.Rojas OF. Fundamentos políticos ideológicos de la salud pública revolucionaria cubana. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2009.

Published

2019-10-29

How to Cite

1.
Robinson Jay F, Ramos Duharte D, Sotomayor Oliva D, Lescaille Elías N, Durand Rill R. Theoretical foundations for the development of Interprofessional Education in the Health sector. Rev Inf Cient [Internet]. 2019 Oct. 29 [cited 2025 Jul. 1];98(5):630-9. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2513

Issue

Section

Pedagogical Articles