Experiences of the interdisciplinary methodological treatment to the subject Psychosocial History in the Faculty of Medical Sciences Guantánamo
Keywords:
methodological work, interdiscipline, psychosocial history, medical psychologyAbstract
A pedagogical research, as result of the methodological work carried out by the educational staff of Discipline Medical Psychology II to perfect the methodological preparation of the educational staff in the treatment to the contained Psychosocial History was carried out. It took advantage of the system of basic contents of Medical Psychology II linked with the subject medical Propedeutics and clinical semiology. The main results find in the fault of correspondence between the model of Psychosocial History that gives in the subject Medical Psychology II with which receive the students in the subject Propedeutics, the out-of-date of the bibliography. The system of methodological classes developed gave answer to the methodological conceptual problem, updated the contents of the subject Psychosocial History, rebuilded the guide of the Practical Class and modified the dynamics of the class, with what attained the increase of the satisfaction of the professors and students.
Downloads
References
2. Programa de la Disciplina. Psicología Médica. Ministerio de Salud Pública. Cuba. La Habana: MINSAP; 2010.
3. Cuba. Ministerio de Justicia. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior, Pub. R. No 210-07(8 de agosto 2007). Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No. 040 [citado 30 ene 2018]. Disponible en: http://files.sld.cu/cimeq/files/2009/07/mes-res-210-2007.pdf
4. Noa Salvazán L. Una estrategia para la preparación metodológica sobre el contenido de la prevención del abuso sexual en la adolescencia desde la disciplina psicología médica de la carrera de medicina [tesis]. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2016.
5. González Soca A, Recarey Frenández S, Addine Fernández F. El proceso de enseñanza aprendizaje: un reto para el cambio educativo. En: didáctica. Teoría y práctica. La Habana: Pueblo y educación; 2004.
6. Pérez M, Astorga A, Bustamante P, Castillo S. Interdisciplinariedad, discursos sociales y enseñanza media. Cuad Fac Hum Cienc Soc [Internet]. 2000 [citado 30 ene 2018];15. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-81042000000200029
7. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Perfeccionamiento del Plan de estudio Carrera de Medicina. Propuesta de Plan D. La Habana: MINSAP; 2013.
8. Díaz Velis Martínez E, Cobas Vilches E, Wong Orfila T, Rodríguez Niebla K. Labor metodológica y enfoque de sistema en la carrera de Medicina. Facultad de Medicina de Villa Clara. EDUMECENTRO [Internet]. 2009 [citado 30 ene 2018];1(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/33/71
9. Llanio Navarro R, Perdomo González G. Entrevista médica e historia clínica. En: Propedéutica Clínica y Semiología Médica. La Habana: Ecimed; 2007.p. 321 – 331.
10.Pernas Gómez M, Arencibia Flores F, Ortiz García M. El plan de estudio para la formación el médico general básico en Cuba: experiencias de su aplicación. Educ Med Super [Internet]. 2001 [citado 30 ene 2018]; 15(1):9-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412001000100002&nrm=iso
11.Hernández Meléndez DE, Grau Ávalo J. Psicología de la Salud Fundamentos y aplicaciones. Universidad de Guadalajara. México: Centro Universitario en Ciencias de la Salud; 2005.
12.Álvarez M, Núñez S, Perera F. Acercamiento a la interdisciplinariedad en la enseñanza -aprendizaje de las Ciencias. Ciudad de La Habana: IPLAC; 2002.
13.Núñez Villavicencio F. Psicología de la Salud. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2007.
14.Colectivo de Autores. Folleto complementario Psicología Médica II. Editorial de Ciencias Médicas; 1987.