Experiences in the implementation of the discipline Biological Bases of Medicine in the study plan "D"

Authors

  • Sara Pura Terrado Quevedo Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Zulema Guadalupe Galano Guzmán Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Delia Sotomayor Oliva Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Darío Rubio Méndez Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Nuria Pérez Delgado Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo

Keywords:

Biomedical Basic Sciences, Curriculum, Biological Basis of Medicine

Abstract

This was done with the objective to describe the experiences in the implementation of the discipline Biological Bases of Medicine in plan D of the first year of the medical course at the University Of Medical Sciences Of Guantanamo, identify deficiencies in the execution of the same and generate adequate solutions for the improvement of the quality of the formative process. Descriptive methods were used to reflect the characteristics of those processes and results. It was based on a logical historical analysis of the local context. Documents were studied and group interviews and expert criteria were carried out. Strengths and weaknesses were identified and solutions were proposed for each of the identified deficiencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Pura Terrado Quevedo, Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo

Especialista de II Grado en Bioquímica Médica. Máster en Atención a la Mujer. Profesora Auxiliar.

Zulema Guadalupe Galano Guzmán, Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo

Especialista de II Grado en Pediatría. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Auxiliar.

Delia Sotomayor Oliva, Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo

Especialista de II Grado en Embriología Humana. Asistente.

Darío Rubio Méndez, Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo

Especialista de II Grado en Anatomía Humana.  Asistente.

Nuria Pérez Delgado, Universidad de Ciencias Médicas Guantánamo

Especialistade de II Grado en Cirugía Maxilofacial. Máster en Urgencias Médicas. Profesora Auxiliar.

 

References

1. Pérez Magín IM. Satisfacción de los actores del proceso enseñanza aprendizaje en la asignatura Morfofisiología II. Edu Méd Sup [Internet]. 2012. [Citado 17 Mar 2017];26(9): Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/4/5

2. Cuba. Resolución Ministerial 210/ 2007. Reglamento Trabajo Docente Metodológico. Gaceta Oficial de Cuba [Internet]. La Habana: Ministerio de Justicia; 2007 [citado 3 Sep 2016]. p. 208-232. Disponible en: http://files.sld.cu/cimeq/files/2009/07/mes-res-210- 2007.pdf

3. Colectivo de autores. Plan de Estudio D. CNC. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2014

4. Colectivo de autores. Plan de Estudio D. Disciplina Bases Biológicas de la Medicina.CNC. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2014.

5. Colectivo de autores. Plan de Estudio D. Disciplina Bases Biológicas de la Medicina. Asignatura Biología Molecular.CNC. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2015.

6. Colectivo de autores. Plan de Estudio D. Disciplina Bases Biológicas de la Medicina. Asignatura Célula, tejidos básicos y sistema tegumentario.CNC. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2015.

7. Colectivo de autores. Plan de Estudio D. Disciplina Bases Biológicas de la Medicina. Asignatura Ontogenia humana y Sistema Osteomioarticular.CNC. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2015.

8. Pernas Gómez M. y cols. Las ciencias básicas biomédicas en el plan de estudio D de la carrera de Medicina. Edu Méd Sup [Internet]. 2017 [Citado 17 mar 2017]; 29(3): [aprox. 24p.]. Disponible en:
http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/521/272

9. Rosell Puig CW. La enseñanza integrada de las Ciencias Médicas. Edu Med Sup [Internet]. 1998 [citado 3 jul 2017]; 12(2):45-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v12n2/ems02298.pdf

10. Vicedo Tomey A. Abraham Flexner, pionero de la Educación Médica. Edu Med Sup [Internet]. 2002 [citado 3 jul 2017]; 16(2):156-63. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v16n2/ems10202.pdf

How to Cite

1.
Terrado Quevedo SP, Galano Guzmán ZG, Sotomayor Oliva D, Rubio Méndez D, Pérez Delgado N. Experiences in the implementation of the discipline Biological Bases of Medicine in the study plan "D". Rev Inf Cient [Internet]. 2018 Jan. 16 [cited 2025 Apr. 2];97(1):155-6. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1819

Issue

Section

Pedagogical Articles