Professional development program for angiologists on treatment of peripheral vascular diseases with the use of novel techniques
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7579898Keywords:
professional development, permanent Angiology training, peripheral vascular diseasesAbstract
Introduction: professional development is a set of educational actions linked to update knowledge and professional skills and attitudes in correspondence with the professional problems met. In Ciego de Avila, Cuba, specialists in Angiology and Vascular Surgery lack professional improvement activities in general, systematic and collective participation way, straightly performed or oriented from the University of Medical Sciences.
Objective: to design a professional development program for specialists in Angiology and Vascular Surgery on the treatment of peripheral vascular diseases with the use of novel techniques based on the professional problems met.
Method: a qualitative research with descriptive study was carried out in Angiology and Vascular Surgery specialists linked directly to the patient care service in 2020. It worked with the whole population comprised of 19 specialists. A survey was applied and descriptive statistics were used to organize and classify the quantitative indicators obtained.
Results: knowledge on how to use the novel techniques in peripheral vascular diseases treatment proved to be inadequate at a pointed level of Less adequate and Inadequate in more than 90% of studied specialists.
Conclusions: the professional development program is provided with characteristics of an open system and flexibility, which facilitates its constant redesign to adapt to the specific conditions of the contexts required.
Downloads
References
González TR. Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en tecnología de la salud [Tesis de Doctorado]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2017 [citado 14 Sep 2022]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=592
Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017 [citado 14 Sep 2022]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/modelo_formativo_medico_cubano/modelo_formativo.pdf
Bernaza Rodríguez GJ, Troitiño Díaz DM, López Collazo ZS. Mover ideas y avanzar más. De la separación de la independencia a la separación [Internet]. La Habana: Editorial Universitaria; 2018 [citado 14 Sep 2022]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/325951220_La_superacion_profesional-mover_ideas_y_avanzar_mas
López Balboa L, Rojas Izquierdo MM. Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Conrado [Internet]. 2021 [citado 14 Sep 2022]; 17(80):304-311. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000300304&script=sci_arttext&tlng=pt
Craib E. Proyección metodológica de la carrera de medicina desde la Educación en el trabajo. SAPIENTIAE [Internet]. 2018 [citado 23 Ago 2022]; 4(1):44-58. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6521924.pdf
Artiles Visbal L, Iglesias Otero J, Barrios Osuna I. Metodología de la investigación La Habana: Ciencias Médicas; 2008.
Cabré Hernández RJ. Un ejemplo de resultado científico: programa psicopedagógico para la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje en escolares del nivel primario. Rev Varela [Internet]. 2012 [citado 21 Jul 2022]; 12(33):410-419. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8245591
González Capdevila O, Mesa Carpio N, González Franco M. La superación profesional en las universidades de ciencias médicas, tendencias y exigencias actuales. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 Ago [citado 12 Sep 2022]; 5(2):19-26. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200004&lng=es
López Espinosa GJ, Cañizares Luna O, Lemus Lago ER, Valdés MoraII M. La superación profesional en salud ocupacional como una necesidad para la atención médica integral. Educ Méd Sup [Internet]. 2017 [citado 21 Ago 2022]; 31(2):1-10. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2017/cem172u.pdf
Aveiga Macay VI, Rodríguez Alava LA, Segovia Meza SR. Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes?" Didáctica Educ [Internet]. 2018 [citado 8 Sep 2022]; 9(3):205-216. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6715783.pdf
Fontes Bartolomeu J, Fuentes Sordo OE. La superación profesional pedagógica de los docentes de la Academia de Ciencias Sociales y Tecnología de la República de Angola. Pedag Prof [Internet]. 2019 jun. [citado 21 Ago 2022]; 17(2):[aproximadamente 11 p.]. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/download/827/1147136
González Sánchez A, Sánchez Silva AM, Sánchez Sierra Y. Propuesta de superación para el tutor de enfermería en la Atención Primaria de Salud. Rev Cubana Med Gen Integ [Internet]. 2022 [citado 9 Sep 2022]; 38(2):[aproximadamente 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000200013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jorge Luis Carrera-Martínez, Raquel Diéguez-Batista, Reinaldo Pablo García-Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.