Clinical-basic integration of residents in the specialty of Family Medicine
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14180379Keywords:
basic clinical integration, medical residency, family and community medicine, level of knowledgeAbstract
Introduction: Family Medicine constitutes a clinical specialty that must integrate its clinical contents with the basic contents acquired during the undergraduate program, in order to develop the reasoning to identify, pose, and understand clinical problems; develop clinical reasoning, clinical skills, and apply the principles and general rules for the comprehensive management of the patient. Objective: to determine the level of knowledge of the preceding contents of the biological foundations of Medicine and the capacity for their integration. Method: a descriptive pedagogical research was carried out in the Cacocum municipality, Holguín province, Cuba, from June 1, 2023 to November 30, 2023. The universe consisted of 36 residents in the Family Medicine specialty from the three academic years, and 28 professors of the same specialty, belonging to three health institutions. Intentional non-probability sampling was carried out, consisting of 33 residents and 10 professors. An examination form, pilot test, point biserial discrimination coefficient, Likert scale and Cronbach's alpha were applied. Results: 90.90% of the sample reported a low level of clinical-basic integration, due to the superficial approach to these contents during the clinical cycle in undergraduate training (39.39%) and during residency (36.63%). 78.78% considered the systematization of the integration of clinical and basic contents in residency to be essential and extremely necessary. Conclusions: Family Medicine residents have a low level of clinical-basic integration.
Downloads
References
Chi Maimó A, Hernández González Y, Difour Milanés J. Modelo de integración básico-clínica para las ciencias básicas biomédicas. Medimay [Internet]. 2018 [citado 10 Mar 2024]; 25(3):214-22. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1280
Hernández Guerra Y, Mur Villar N. Relación de los contenidos de las Ciencias Básicas Biomédicas con los problemas de salud: una necesidad de la Educación Médica. Revista Finlay [Internet]. 2022 [citado 10 Mar 2024]; 12(3):[aprox. 4 p.]. Disponible en: https://revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/1126
Morales López S, Muñoz Comonfort A, Fortoul-van der Goes TI. Evaluación del tutor en la aplicación de la estrategia de aprendizaje basado en problemas en las asignaturas de Integración Básico Clínica I y II. Investigación Educ Médica [Internet]. 2016 [citado 10 Mar 2024]; 5(17):40-48. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572016000100040&lng=es
Mass Sosa L, Pérez Rumbaut G, Jiménez Estrada G, López Rodríguez del Rey A, Sánchez Lozano A, Williams Serrano S. Satisfacción de estudiantes y profesores con el taller de integración en Morfofisiología Humana III. Medisur [Internet]. 2012 [citado 10 Mar 2024]; 10(6):505-510. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2012000600006&lng=es
Díaz Velis Martínez E, Ramos Ramirez R. Reflexiones orientadoras sobre la Didáctica Especial en las asignaturas clínicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 10 Mar 2024]; 5(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/208
Eirin Rey EJ, Pereira Valdes-Prieto Y, Fuentes Miranda L, Castellanos Oñate C, Rodríguez González H. Satisfacción de usuarios de consultorios urbanos del Policlínico Norte, municipio Placetas, Villa Clara. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 [citado 10 Mar 2024]; 38(3):e1907. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000300011&lng=es
Ochoa Rodríguez Y, Rodríguez Labañino Y, Estévez Matos Y. Hospitalizaciones inadecuadas prevenibles en la atención primaria de salud: desafío actual como problema social. Rev Med Electrón [Internet]. 2022 [acceso 10 Mar 2024]; 44(5):876-891. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242022000500876&lng=es
Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 2022 [Internet]. 2022 [citado 10 Mar 2024] Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022
Díaz Rojas P, Leyva Sánchez E. Metodología para determinar la calidad de los instrumentos de evaluación. Educ Méd Super. [Internet]. 2013 [citado 10 Mar 2024]; 27(2) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/173
Rodríguez Rodríguez J, Reguant Álvarez M. Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE [Internet]. 2020 [citado 10 Mar 2024]; 13(2):1-13 Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2020.13.230048
Giaconi E, Bazan ME, Castillo M, Hurtado A, Rojas H, Giaconi V, et al. Análisis de pruebas de opción múltiple en carreras de la salud de la Universidad Mayor. Investigación Educ Médica [Internet]. 2021 [citado 10 Mar 24]; 10(40):61-69 Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572021000400061&Ing=es
Moreno Montañez M, Lardoeyt Ferrer M, Ramos Arencibia AL. Calidad del examen final escrito de Medicina Comunitaria en la Facultad de Medicina Cabinda, Angola. Conrado [Internet]. 2020 [citado 10 Mar 2024]; 16(73):214-220 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200214&Ing=es&Ing=es
Dionisio de Cabalier ME, Chalub DM. El Aprendizaje Significativo de las Ciencias Morfológicas en Medicina: Experiencia y Aportes para su Enseñanza en Clínica Dermatológica. Int J Morphol [Internet]. 2009 [citado 10 Mar 2024]; 27(2):565-569. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022009000200041&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ricardo Lorenzo Mora Betancourt, Nuris Nilda Almaguer Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.