Health education: an articulating axis of the Mexican educational curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13899450

Keywords:

health, health education, educational curriculum, educational levels, Mexico

Abstract

Introduction: health education seeks the well-being of people's health; For this reason, knowledge, skills and values are offered that strengthen this important area of life, which is why a psycho-pedagogical approach is needed.

Objective: assess the importance of health education as an articulating axis of the Mexican educational curriculum.

Development: a bibliographic review was carried out in the updated sources of the Secretariats of Public Education and Public Health of Mexico; as well as specialized literature in the databases, during (April 2023-September 2024), with the key words: health, health education, educational curriculum and educational levels. There is a general strategic outline of health education as the articulating axis of the curriculum, and its implementation is carried out through different online curricular and extracurricular activities, such as: disease prevention, physical, mental, oral health, sexuality and others. It is focused on developing and promoting healthy habits, preventing diseases and training professionals who contribute to public health, developing knowledge, skills and values about health.

Conclusions: although health education is an articulating axis of the curriculum, there are limitations that affect the achievement of this articulating axis and that it is not always given the attention that is required in this regard.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Secretaria de Educación Pública (2022). Ejes Articuladores del Currículo de la Educación Básica Basado en el documento. “Plan de Estudios para la Educación preescolar, primaria y secundaria 2022” (SEP, 2022). Disponible en: https://es.studenta.com/content/142160456/ejes-articuladores-de-la-educacion-basica-v-240123

UNIR. ¿Qué es educación para la salud? [Internet] Perú: UNIR. 2024 [citado 10 Oct 2024]. https://peru.unir.net/revista/gestion-sanitaria/que-es-educacion-salud/#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20para%20la %20salud%20es%20un%20proceso%20que%20busca,devenir%20en%20 enfermedades%20 o% 20lesiones

González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Conrado [Internet]. 2021 [citado 15 Oct 2024]; 17(80):61-67. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300061&lng=es&tlng=es

UNICEF (2020): La educación y el derecho a la salud. Disponible en: https://www.unicef.es/educa/salud

Red de Entrevistas. Educar para la salud: reto de todos Entrevista con Martha Villaseñor Farías. Revista de Educación y Desarrollo. 2004 [citado 15 Oct 2024]; 1:70-72. Disponible en: https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/1/001_Red_Entrevista%20Villasenor.pdf

García Blanco S. La educación higiénica y médica en los aztecas. Aula [Internet]. 2009 [citado 30 Nov 2024]; 5:59-65. Disponible en: https://revistas.usal.es/tres/index.php/0214-3402/article/view/3278

Sahagún FB. (1985). Historia General de las cosas de Nueva España. México DF, Porrúa: Ed Imprenta Alejandro Valdés.

Ley General de Salud (2024). Cámara de diputados del H. Congreso de la Unión. Secretaría General. Última Reforma. Diario Oficial de la Federación el 7 de febrero de 1984 texto vigente. Última reforma publicada DOF 07-06-2024. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf_mov/Ley_General_de_Salud.pdf

Acosta Campo L, Gama-Celaya HJ. Estado Actual de la Educación para la Salud en el Nivel Universitario en México. Iberoamerican J Health and Social Research [Internet]. 2024 [citado 15 Oct 2024]; 2(1)36-42. Disponible en: https://iberoamericanjournal.unison.mx/index.php/ijhsr/article/view/8

Garrido Amable O, Vargas Yzquierdo J, Garrido Amable G, Amable Ambrós ZM. Rol de la universidad en la promoción y autocuidado de salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Oct [citado 15 Oct 2024]; 19(5):926-937. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500015&lng=es

WHO. Ottawa Charter for Health Promotion, Ottawa. WHO/Canadian Public Health Asociation; 1986.

Wences L. Mejorar la calidad de vida de la población, el fin de los profesionales de la salud: doctor José Narro. Gaceta Facultad de Medicina [Internet]. 2010 Abr [consultado 10 Dic 2024]; 620: 1-24. Disponible en: http://www.facmed.unam.mx/publicaciones/gaceta/abr252k10/g_abr252k10.pdf

González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Conrado [Internet]. 2021 [citado 12 Dic 2024]; 17(80):61-7. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1811

Mayet Wilson MF., Oliva Feria AY., Aulet Álvarez O. La promoción y educación para la salud en estudiantes universitarios: Una mirada desde el proyecto de vida. Santiago [Internet]. 2020 [citado 2 Dic 2024]; 152: 324-338. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5175

Fernández Bereau VB, Sotolongo Acosta MM, Batista Mainegra A. Centro universitario de promoción y educación para la salud. Conrado [Internet]. 2019 [citado 3 Dic 2024]; 15(67):8-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200008&lng=es&tlng=es

Published

2024-12-18

How to Cite

1.
Matos Columbié Z de la C, Pastrana Corral SA, Quijada Fierros G, Mondaca Corral RA, Celaya HJG. Health education: an articulating axis of the Mexican educational curriculum. Rev Inf Cient [Internet]. 2024 Dec. 18 [cited 2025 Sep. 24];103:e4840. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4840

Issue

Section

Review Articles