Health education: an articulating axis of the Mexican educational curriculum
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13899450Keywords:
health, health education, educational curriculum, educational levels, MexicoAbstract
Introduction: health education seeks the well-being of people's health; For this reason, knowledge, skills and values are offered that strengthen this important area of life, which is why a psycho-pedagogical approach is needed.
Objective: assess the importance of health education as an articulating axis of the Mexican educational curriculum.
Development: a bibliographic review was carried out in the updated sources of the Secretariats of Public Education and Public Health of Mexico; as well as specialized literature in the databases, during (April 2023-September 2024), with the key words: health, health education, educational curriculum and educational levels. There is a general strategic outline of health education as the articulating axis of the curriculum, and its implementation is carried out through different online curricular and extracurricular activities, such as: disease prevention, physical, mental, oral health, sexuality and others. It is focused on developing and promoting healthy habits, preventing diseases and training professionals who contribute to public health, developing knowledge, skills and values about health.
Conclusions: although health education is an articulating axis of the curriculum, there are limitations that affect the achievement of this articulating axis and that it is not always given the attention that is required in this regard.
Downloads
References
Secretaria de Educación Pública (2022). Ejes Articuladores del Currículo de la Educación Básica Basado en el documento. “Plan de Estudios para la Educación preescolar, primaria y secundaria 2022” (SEP, 2022). Disponible en: https://es.studenta.com/content/142160456/ejes-articuladores-de-la-educacion-basica-v-240123
UNIR. ¿Qué es educación para la salud? [Internet] Perú: UNIR. 2024 [citado 10 Oct 2024]. https://peru.unir.net/revista/gestion-sanitaria/que-es-educacion-salud/#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20para%20la %20salud%20es%20un%20proceso%20que%20busca,devenir%20en%20 enfermedades%20 o% 20lesiones
González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Conrado [Internet]. 2021 [citado 15 Oct 2024]; 17(80):61-67. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300061&lng=es&tlng=es
UNICEF (2020): La educación y el derecho a la salud. Disponible en: https://www.unicef.es/educa/salud
Red de Entrevistas. Educar para la salud: reto de todos Entrevista con Martha Villaseñor Farías. Revista de Educación y Desarrollo. 2004 [citado 15 Oct 2024]; 1:70-72. Disponible en: https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/1/001_Red_Entrevista%20Villasenor.pdf
García Blanco S. La educación higiénica y médica en los aztecas. Aula [Internet]. 2009 [citado 30 Nov 2024]; 5:59-65. Disponible en: https://revistas.usal.es/tres/index.php/0214-3402/article/view/3278
Sahagún FB. (1985). Historia General de las cosas de Nueva España. México DF, Porrúa: Ed Imprenta Alejandro Valdés.
Ley General de Salud (2024). Cámara de diputados del H. Congreso de la Unión. Secretaría General. Última Reforma. Diario Oficial de la Federación el 7 de febrero de 1984 texto vigente. Última reforma publicada DOF 07-06-2024. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf_mov/Ley_General_de_Salud.pdf
Acosta Campo L, Gama-Celaya HJ. Estado Actual de la Educación para la Salud en el Nivel Universitario en México. Iberoamerican J Health and Social Research [Internet]. 2024 [citado 15 Oct 2024]; 2(1)36-42. Disponible en: https://iberoamericanjournal.unison.mx/index.php/ijhsr/article/view/8
Garrido Amable O, Vargas Yzquierdo J, Garrido Amable G, Amable Ambrós ZM. Rol de la universidad en la promoción y autocuidado de salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Oct [citado 15 Oct 2024]; 19(5):926-937. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500015&lng=es
WHO. Ottawa Charter for Health Promotion, Ottawa. WHO/Canadian Public Health Asociation; 1986.
Wences L. Mejorar la calidad de vida de la población, el fin de los profesionales de la salud: doctor José Narro. Gaceta Facultad de Medicina [Internet]. 2010 Abr [consultado 10 Dic 2024]; 620: 1-24. Disponible en: http://www.facmed.unam.mx/publicaciones/gaceta/abr252k10/g_abr252k10.pdf
González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Conrado [Internet]. 2021 [citado 12 Dic 2024]; 17(80):61-7. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1811
Mayet Wilson MF., Oliva Feria AY., Aulet Álvarez O. La promoción y educación para la salud en estudiantes universitarios: Una mirada desde el proyecto de vida. Santiago [Internet]. 2020 [citado 2 Dic 2024]; 152: 324-338. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5175
Fernández Bereau VB, Sotolongo Acosta MM, Batista Mainegra A. Centro universitario de promoción y educación para la salud. Conrado [Internet]. 2019 [citado 3 Dic 2024]; 15(67):8-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200008&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Zulema de la Caridad Matos Columbié, Susana Angélica Pastrana Corral, Guadalupe Quijada Fierros, Rosario Adalberto Mondaca Corral, Harold Joshua Gama Celaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.