Regularities and trends of portafolio assessment process in medical education

Authors

Keywords:

portfolio, portfolio assessment, formative process, developmental learning process

Abstract

Introduction: the use of a portfolio for learning and evaluation has emerged in recent years, as a tool for training processes in the new and renewed vision of teaching, developmental learning and educational evaluation.

Objective: describe regularities and tendencies in the portfolio assessment process used in the Medicine career at the Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Guevara de la Serna", Pinar del Río, Cuba, between January 2021 and July 2021.

Method: a descriptive and cross-sectional study was carried out, using theoretical, empirical and statistical methods, in which 60 professor from the over mentioned Faculty of Medicine were selected as universe and sample. Normative documents related to the evaluation process of medical subjects were analyzed, especially, the portfolio assessment, as well as the opinion expressed by professors concerning this evaluation modality.

Results: the cognitive-procedural dimension was considered low taking into account that most of the indicators were evaluated as low, due to the difficulties presented with respect to the mastery of knowledge, skills and advantages of the aim proposed in the research.

Conclusions: in this case, the use of the portfolio assessment as a formative process in terms of in students’ achievements and learning process and in terms of result from the instructional, educational and interdisciplinary aspects, shows insufficiencies. Therefore, it is necessary to understand that the use of this tool constitutes for the professors a means of teaching and for the students a resource for learning by building.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iván Bustinzuriaga-Marto, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Asistente. Departamento de Medicina General Integral.

Santa Caridad González-Corrales, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Pinar del Río

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor e Investigador Titular. Departamento Metodológico.

Yanin Arteaga-Prado, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Pinar del Río

Máster en Atención Integral al Niño. Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral.Asistente. Investigador Agregado. Departamento de Medicina General Integral.

Gisela Francisca Díaz-Pita, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Pinar del Río

Máster en Educación Médica y en Longevidad Satisfactoria. Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Departamento de Medicina General Integral.

Olga Lidia Báez-Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Pinar del Río

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Dirección de Formación de Profesionales.

References

1. Addine Fernández F. Didáctica: teoría y práctica [Internet]. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004 [citado 24 Feb 2022]. Disponible en: https://profesorailianartiles.files.wordpress.com/2013/03/didc3a1ctica.pdf

2. Monzón Troncoso MY. Evaluación del aprendizaje: un recorrido histórico y epistemológico. Academicus Rev Cienc Educ [Internet]. 2015 Ene-Jun [citado 24 Feb 2022]; 6(1). Disponible en: http://www.ice.uabjo.mx/media/15/2017/04/Art6_2.pdf

3. Rosales M. Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment su impacto en la educación actual. www.academia.edu. [citado 24 Feb 2022]. Disponible en: https://www.academia.edu/40282888/Proceso_evaluativo_evaluaci%C3%B3n_sumativa_evaluaci%C3%B3n_formativa_y_Assesment_su_impacto_en_la_educaci%C3%B3n_actual

4. Blanco Gutiérrez O. Tendencias en la evaluación de los aprendizajes. Rev Teor Didác Cienc Soc [Internet]. 2004 Ene-Dic [citado 24 Feb 2022]; (9):111-30. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65200907

5. Salazar S, Arévalo M. Implementación del portafolio como herramienta didáctica en educación superior: revisión de literatura. Rev Comp Educ [Internet]. 2019 Dic [citado 24 Feb 2022]; 30(4):965-981.isponible en: https://bit.ly/3Fbfpac

6. Gutiérrez Rufín M, Mederos Cortés H, Gómez Barrera G, Montalvo Martínez A, Hernández Martínez EP, Miralles Aguilera E. El uso del portafolio para el pregrado en Ciencias Médicas. Educ Méd Sup [Internet]. 2019 Jun [citado 2 Mar 2022]; 33(2):e1723. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200016&lng=es

7. Sánchez Anta A, Rodríguez Amador T, Sánchez Pérez E, Torres Batista M. EL Portafolio del estudiante como herramienta de enseñanza-aprendizaje en la formación de profesionales [Internet]. En: V Congreso virtual de Ciencias Morfológicas. V Jornada Científica de la Cátedra Santiago Ramón y Cajal. La Habana; 2020 Nov. La Habana: MORFOVIRTUAL; 2020 [citado 2 Mar 2022]. Disponible en: http://www.morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/viewFile/919/730

8. Martínez De la Muela A, Arteaga Martinez B, García García M. El eportfolio una herramienta para el desarrollo profesional docente. Dig Educ Rev [Internet]. 2019 Jun [citado 22 Nov 2021]; 35. Disponible en: https://bit.ly/3hdqy2z

9. García-Carpintero E. El portafolio como metodología de enseñanza aprendizaje y evaluación en el practicum: percepciones de los estudiantes. REDU. Rev Doc Univ [Internet]. 2017 [citado 22 Nov 2021]; 15(1):241-257. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2017.6043

10. García-Carpintero BE, Siles González J, Martínez Roche ME, Martínez Miguel E, Manso Perea C, Álvarez Embarba B. Metodologías de enseñanza-aprendizaje en enfermería: ¿Es el portafolio una metodología acorde con el Espacio Europeo de Educación Superior? Rev Enfer Doc [Internet]. 2017 [citado 2 Mar 2022]; 108:[aproximadamente 5 p.]. Disponible en: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/68356/1/2017_Garcia-Carpintero_etal_EnfDocente.pdf

11. Rodríguez Cardenas M, Paz Paz O, Sanchez Perez II, Pérez Rodriguez LA. Portafolio de evaluación: una experiencia novedosa en la asignatura Introducción a la Medicina General Integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 Dic [citado 2 Mar 2022]; 12(4):235-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400235&lng=es

12. Arbea L, Díaz González JA, Centeno C, Pozo JL del, Martínez M, Salvador J, et al. Diseño e implantación de un proyecto docente para la formación de la identidad médica en estudiantes de Medicina. Educ Med [Internet]. 2020 Mayo-Jun [citado 2 Mar 2022]; 21(3):207-11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.07.002

13. Chelala Friman CR, Grey Galán J, Torre Rojas MA de la, Legrá Chelala AS. Portafolios evaluativos como propuesta en la estancia de Atención Primaria de Salud en la Asignatura Ortopedia y Traumatología. En: VIII Jornada Científica de la SOCECS. Holguín; 2019 [Internet]. Holguín: Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud. Holguín: Edumed; 2019 [citado 2 Mar 2022]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/104/72

14. Acevedo J, Bartolucci C, Ahlers I, Henríquez O, Urrutia L, López N, et al. Evaluación del internado urbano a través de portafolio en estudiantes de sexto año de medicina. Rev Educ Cienc Salud [Internet]. 2018 [citado 2 Mar 2022]; 15(1):21-5. Disponible en: http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol1512018/RECS1512018.pdf#page=21

15. Moya Silvera O, Rodríguez Rodríguez M, Soriano Prieto K. El diario y el portafolio de prácticas, instrumentos de aprendizaje y evaluación en la educación superior. Conrado [Internet]. 2018 [citado 2 Mar 2022]; 14(64):85-90. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000400085

16. Reyes D, Isbej L, Uribe J, Ruz C, Pizarro M, Walker R, et al. Portafolio en pregrado de Medicina: impacto educacional a 10 años de su implementación. Rev Méd Chile [Internet]. 2019 Jun [citado 2 Mar 2022]; 147(6):790-8. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872019000600790&lng=es

17. MINSAP. Programa disciplina de Medicina General (DPI). Plan de estudio E. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2019.

Published

2022-12-22

How to Cite

1.
Bustinzuriaga-Marto I, González-Corrales SC, Arteaga-Prado Y, Díaz-Pita GF, Báez-Pérez OL. Regularities and trends of portafolio assessment process in medical education. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 Dec. 22 [cited 2025 Apr. 19];101(6):e3927. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3927