Adaptation and validation of Little's Aggression Scale in Cuban schoolchildren

Authors

Keywords:

aggressiveness, schoolchildren, Little's Aggression Scale

Abstract

Introduction: aggression in the child-juvenile stage is a problem that has a significant impact on most countries. It is frequent in school children, so it is necessary to have valid and reliable instruments that allow its evaluation.

Objective: to validate Little's aggressiveness scale in Cuban schoolchildren from the municipality of Santa Clara, Villa Clara, Cuba.

Method: a quantitative paradigm with a non-experimental design and an instrumental type of study was assumed. A stratified probabilistic sampling was used by means of a random selection. The sample was made up of 266 schoolchildren from the Santa Clara municipality, out of a universe of 21,106 schoolchildren. Descriptive data analysis techniques were essentially used, in particular frequencies, as well as classical descriptive statistics and inferential techniques (Cronbach's alpha, Pearson's correlation coefficient, exploratory and confirmatory factor analysis).

Results: a coherent factorial structure of 4 factors with adequate goodness-of-fit indices was obtained. It did not correspond to the proposal of the authors of the original version.

Conclusions: the reliability and validity of Little's aggressiveness scale is corroborated, as well as the feasibility of its application to evaluate the construct in Cuban school children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisandra Angulo-Gallo, Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas, Villa Clara

Licenciada en Psicología. Máster en Psicología. Profesora Auxiliar.

Vivian Margarita Guerra-Morales, Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas, Villa Clara

Doctora en Ciencias Psicológicas. Profesora Titular.

Sindy Pérez Borroto-Vergel, Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas, Villa Clara

Licenciada en Psicología. Instructora.

Denise Varela-Porres, Hospital Pediátrico Universitario “Paquito González Cueto”, Cienfuegos

Licenciada en Psicología.

References

1. Félix EMR, et al. Bullying, cyberbullying y dating violence: estudio de la gestión de la vida social en estudiantes de Primaria y Secundaria en Andalucía. Col Act [Internet]. 2017 [citado 25 Feb 2022]; (75):1-27. Disponible en: https://hdl.handle.net/11441/87612

2. Estévez E, Jiménez TI. Violencia en adolescentes y regulación emocional. Rev INFAD [Internet]. 2017 [citado 25 Feb 2022]; 2(1):97-104. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.922

3. Buelga S, Musitu G, Murgui S. Relaciones entre la reputación social y la agresión relacional en la adolescencia. Rev IJCHP [Internet]. 2009 [citado 25 Feb 2022]; 9(1):127-41. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/337/33712020009.pdf

4. Román, M, Murillo FJ. América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Rev Cepal [Internet]. 2011 [citado 25 Feb 2022]; 104. Disponible en http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1377

5. Gutiérrez EG, Gómez LH, Machado DG, del Rey González D. Comportamiento de los desórdenes de la conducta en un grupo de niños de la enseñanza primaria. Medimay [Internet]. 2013 [citado 25 Feb 2022]; 19(1):33-43. Disponible en: http://www.revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/597

6. Cassinda-Vissupe MD, Angulo-Gallo L, Guerra-Morales VM. Características de la expresión emocional en los escolares primarios y su manejo desde la perspectiva del personal docente-educativo. Rev Educare [Internet]. 2017 [citado 25 Feb 2022]; 21(1):381-96. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-1.19

7. Pazos Nápoles MM. Orientación educativa a estudiantes con manifestaciones de conducta agresiva en la Secundaria Básica “Gerardo Abreu Fontán” [Tesis]. Villa Clara: Universidad central" Marta Abreu de las Villas”; 2017 [citado 25 Feb 2022]. Disponible en https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/8731

8. Cruz Segundo R, Noroño Morales NV, Fernández Benítez O, Cadalso Sorroche R. Intervención educativa para la disminución de la agresividad en la conducta infantil. Rev cubana Ped [Internet]. 2002 [citado 25 Feb 2022]; 74(3):189-94. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-75312002000300001&script=sci_arttext&tlng=en

9. Anderson CA, Bushman BJ. Media violence and the general aggression model. J Soc Sci [Internet]. 2018 [citado 25 Feb 2022]; 74(2):386-413. DOI: https://doi.org/10.1111/josi.12275

10.Gómez S. Entre violencias y Agresividad, consideraciones para posibles intervenciones psicológicas [Tesis Psicología]. Uruguay: Universidad de la República, Facultad de Psicología; 2015 [citado 25 Feb 2022]. Disponible en: https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/6089

11.Veccia T, Levin E, Waisbrot C. Agresión, violencia y maltrato en el grupo de pares. Aplicación de una metodología cualitativa multitécnica con alumnos de séptimo grado de una escuela pública de la ciudad de Buenos Aires. Rev Psicol [Internet]. 2012 [citado 25 Feb 2022]; 15(2):13-34. DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i2.2937

12.Girard LC, Tremblay RE, Nagin D, Côté SM. Development of aggression subtypes from childhood to adolescence: a group-based multi-trajectory modelling perspective. J Abnorm Child Psychol [Internet]. 2019 [citado 25 Feb 2022]; 47(5):825-38. DOI: https://doi.org/10.1007/s10802-018-0488-5

13.Tremblay RE, Hartup WW, Archer J. Developmental origins of aggression. Guilford Press [Internet]. 2005 [citado 25 Feb 2022]; Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2005-09268-000

14.Hubbard JA, McAuliffe MD, Morrow MT, Romano LJ. Reactive and proactive aggression in childhood and adolescence: precursors, outcomes, processes, experiences, and measurement. J Pers [Internet]. 2010 [citado 25 Feb 2022]; 78(1):95-118. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2009.00610.x

15.Pilar Barrios M del. Factores psicológicos que influyen en la conducta agresiva de niños y niñas de 8 años de edad. Rev Iberoam Bioecon Camb Clim [Internet]. 2016 [citado 25 Feb 2022]; 2(1):204-17. Disponible en: http://165.98.36.48/index.php/REBICAMCLI/article/view/169

16.Little TD, Henrich CC, Jones SM, Hawley PH. Disentangling the “whys” from the “whats” of aggressive behaviour. Int J of Behavioral Development [Internet]. 2003 [citado 25 Feb 2022]; 27(2):122-133. DOI: https://doi.org/10.1080/0165025024400012

17.Caprara GV, Pastorelli C. Early emotional instability, prosocial behaviour, and aggression: some methodological aspects. European J Pers [Internet]. 1993 [citado 25 Feb 2022]; 7(1):19-36. DOI: https://doi.org/10.1002/per.2410070103

18.Calvet M, Yaringaño J, Uceda J, Fernández E, Huari Y, Campos A. Estudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y Perry. Rev Psicol [Internet]. 2012 [citado 25 Feb 2022]; 15(1):147-161. DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v15i1.3674

19.Raine A. Schizotypal personality: neurodevelopmental and psychosocial trajectories. Rev Clin Psychol [Internet]. 2006 [citado 25 Feb 2022]; 2:291-326. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.2.022305.095318

20.Montero I, León OG. A guide for naming research studies in Psychology. Int J Clin Health Psychol [Internet]. 2007 [citado 25 Feb 2022]; 7(3):847-862. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/337/33770318.pdf

21.Hernández F, Fernández C, Baptista. Metodología de la investigación. 6ed. [Internet]. México: Mcgraw-HILL/Interamericana Editores; 2014 [citado 25 Feb 2022]. Disponible en: http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

22.Buelga S, Musitu G, Murgui S. Relaciones entre la reputación social y la agresión relacional en la adolescencia. IJCHP [Internet]. 2009 [citado 25 Feb 2022]; 9(1):127-141. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/337/33712020009.pdf

23.Cuello M, Oros L. Serenity and its relationship to prosocial and aggressive behaviors in Argentinean children. J Lat Am Stud [Internet]. 2014 [citado 25 Feb 2022]; 6(1):31-39. DOI: http://dx.doi.org/10.18085/llas.6.1.r7r784l21q076452

24.Mikulic IM, Cassullo GL, Crespi MC, Marconi A. Escala de Desesperanza BHS (A. Beck, 1974): estudio de las propiedades psicométricas y baremización de la Adaptación Argentina. Anua Inv [Internet]. 2009 [citado 25 Feb 2022]; 16:365-373. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139945034.pdf

25.Montilla JM, Kromrey J. Análisis factorial confirmatorio de la validez del constructo reputación académica de La Universidad de Los Andes. Rev CBI [Internet]. 2013 [citado 25 Feb 2022]; 34(3):145-151. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/5075/507550800003.pdf

Published

2022-05-30

How to Cite

1.
Angulo-Gallo L, Guerra-Morales VM, Pérez Borroto-Vergel S, Varela-Porres D. Adaptation and validation of Little’s Aggression Scale in Cuban schoolchildren. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 May 30 [cited 2025 Apr. 2];101(3 Especial):e3794. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3794

Issue

Section

Original Articles