Patient round from a medical and pedagogical point of view
Keywords:
patient round, education at work, higher medical educationAbstract
Introduction: during the undergraduate medical practitioner training, the student assuming the role of the physician undertake actions according to the curricular requirements and content of the profession; and at the same time, acquires the legal and ethical foundations to be used in his future professional career.
Objective: to evaluate the patient round from a medical and pedagogical point of view.
Method: a pedagogically-focused descriptive study was conducted at the Hospital “Dr. Agostinho Neto” in Guantanamo. The methods used were: analysis-synthesis, documentary study, the systemic-structural method and systematization. A bibliographic review was carried out in the following medical databases (SciELO, LILACS, REDALYC), using the following descriptors: patient round, medical education, education at work.
Results: during the patient rounding implementation in healthcare sittings, the student-professor-basic work team interaction enhances the learning process of the students, giving them a leading role in their self-learning skills. It also promotes a link between medical education and medical practice through the interaction with the patient; and group learning through socialization with the work team.
Conclusions: essential information on the pedagogical and didactic foundations of the patient round was pointed out. A didactic principle is found in the process, defining the dynamics of the patient round: principle of synergistic interaction between professor, student, members of the basic work team, and the patient in his/her family and social environment during the patient rounding process.
Downloads
References
2. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio D de la carrera de Medicina. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 2016.
3. Alonso Chil O, Isalgueti Dupuy F, Fernández Socarrás J, Salas Perea RS, Hernández Prada O, Prieto Brigga M, et al. Orientaciones metodológicas sobre la educación en el trabajo. En: Instrucción VAD No. 3/90. La Habana: MINSAP; 1990.
4. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Reglamento funcional interno. Guantánamo: Hospital General Docente “Dr. Agostinho Neto”; 2019.
5. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Reglamento general de hospitales. Cuba: Ministerio de Salud Pública; 2007.
6. Creagh Bandera R, Cazull Imbert I, Creagh Cazull A. Aprender a preguntar. Un recurso didáctico para el aprendizaje de la anamnesis médica. Rev Inf Cient [en línea]. 2020 [citado 10 Nov 2020]; 99(2):150-160. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2911/4291
7. Elías Sierra R. La formación de la habilidad Atención Médica Integral en la asignatura Medicina Interna en el 3er año de la carrera. [Tesis]: La Habana; 2015.
8. Creagh Bandera F. El desarrollo de la función directiva del proceso de la Atención Médica Integral en el estudiante de tercer año de la carrera de Medicina [Tesis]. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2018.
9. Creagh Bandera R. Una concepción didáctica del pase de visita en la carrera de Medicina [Tesis]. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2016. Disponible en: http://www.sld.cu.infomed.universidadvirtual.bvs.repositorio,2018
10.Creagh Bandera R. Pase de visita: Método de enseñanza en la asignatura Medicina Interna en el modelo de universalización. Rev Inf Cient [en línea]. 2010 [citado 10 Nov 2020]; 65(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/443/839
11.Creagh Bandera R. El pase de visita: una concepción didáctica para la carrera Medicina. Rev EduSol [en línea]. 2017 [citado 10 Nov 2020]; 17(58): [aprox. 10 p.]. Disponible en http://www.redalyc.org/artculo.oa
12.Creagh Bandera R. Indicaciones metodológicas para el pase de visita en medicina Interna en el modelo de universalización. RIC [en línea]. 2010 [citado 10 Oct 2020]; 66(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.gtm.sld.cu/content/a%C3%B1o2010vol66no2
13.Cisneros Depestre AP. La formación de la habilidad coloproctológica en la asignatura Cirugía en el 4to año de la carrera de Medicina. [Tesis]. La Habana: ICCP; 2016.
14.González Soca AM, Recarey Fernández S, Addine Fernández F. La dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante sus componentes. En: Addine Fernández F, Recarey Fernández S, Fuxá Lavastida M, Fernández González S. Didáctica: Teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación; 2004. p. 56-74.
15.Álvarez de Zayas CM. La escuela en la vida. Didáctica. La Habana; 1999.
16.Fernández Sacasas JÁ. El principio rector de la Educación Médica cubana [en línea]. 2013 Abr-Jun [citado 5 Sep 2020]; [aprox 6 p.]. 27(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200011&lng=es
17.Corona-Martínez L, Fonseca-Hernández M. Fundamentos teóricos para la modelación del pase de visita como actividad docente-asistencial (I). Medisur [en línea]. 2013 [citado 28 Feb 2020]; 11(4):431-442. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisurarticle/view/2531
18.Matos Columbié C, Matos Columbié Z. Algunas consideraciones generales acerca de la evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje. EduSol [en línea]. 2011 Oct-Dic [citado 10 Nov 2020]; [aprox 4 p.]. 11(37). Disponible en: http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/290
19.Powell N, Bruce C, Redfern O. Teaching a ‘good’ ward round. Clin Med (Lond) [en línea]. 2015 [citado 10 Nov 2020]; 15(2):35-8. Disponible en: https://www.rcpjournals.org/content/clinmedicine/15/2/135
20.Pinilla AE. Educación en ciencias de la salud y en Educación médica. Acta Méd Colom [en línea]. 2018 Abr-Jun [citado 10 Nov 2020]; 43(2). Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/amc/v43n2/0120-2448-amc-43-02-00061.pdf
21.Alfonso de León JA, Mondéjar Rodríguez JJ, Blanco Aspiazu F. Ilizástigui Dupuy y su concepción de la educación en el trabajo. Rev Atenas. 2016 Abr-Jun; 2(34):96-111.
22.Fernández Sacasas JA. El legado del profesor Fidel Ilizástigui a la educación médica para el siglo XXI. Educ Med Sup. 2009;23(1).
23.Matos Columbié C, Matos Columbié Z. (). El taller como forma de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje. EduSol. 2001 Sep-Dic; 1(1).
24.Creagh Bandera R, Matos Columbié C, Matos Columbié Z. Modelo didáctico del pase de visita docente atencional en la carrera de Medicina. Rev IPLAC. 2017 Nov-Dic; (6) Disponible en http://www.revista.iplac.rimed.cu