Communicative competence of health professionals in the English language
Keywords:
health professionals, communicative competence, English language, system of actionsAbstract
Introduction: health professionals require communicative competence in the English language for their professional improvement, for their communication with professionals and patients from other nations, in addition to the internationalization of health practices. In harmony with the above, the State has given the indication to raise the quality of the teaching-learning of the English Language to all levels and educational systems in the country. Objective: to design a system of actions in the overcoming that favors the development of communicative competence with essential character in the professional and sociohumanistic development of the health professionals. Method: a qualitative-prospective study was carried out with a universe conformed by 130 professionals of the health in the 2016-2017 study period of the Diploma in Medical Education and Sociohumanist Development. The study of the variable development of communicative competence in the English language was based on the methodology of Ronquillo Hernandez E and others. The dimensions, the process for its development and the results of the actions for this competition were explored. Results: the communicative quality of the professionals increased, positions in conditions to provide better care needed by them. It was evaluated as satisfactory, both the design of the actions, dynamics and the indicators of effectiveness of the process of improvement. Conclusions: it was satisfactory given that the applied system of actions becomes a cultural technology of change in the professional dynamics in health, favoring communicative actions with people, families and communities.Downloads
References
2. Ronquillo Hernández E, Goenaga Conde B. Competencia Comunicativa: Evolución cronológica del término y sus elementos constitutivos. Rev Hum Med [Internet]. 2009 [citado 20 Mar 2017]; 9(1):[aprox. 14 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/ v9n1/hmc0 50109.pdf
3. Tsinghong M. On Communicative Language Teaching —Theoretical Foundations and Principles [Internet]. 2009 [citado 20 Mar 2017]; 5(4):[aprox. 6 p]. Disponible en: https://pdfs.semanticscho lar.org/8d9f/0a6 e53a48f054a33c820b8f239ed253abb13.pdf
4. Van DijkTA. Cincuenta años de estudios del discurso. Discurso Soc [Internet]. 2015 [citado 26 Mar 2018]; Falta 9(1-2): 15-32. Disponible en: http://www.dissoc.org/ediciones/v09n01-2/DS9(1-2)VanDijk.pdf
5. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Programa de la disciplina Inglés para la carrera de Medicina. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2015.
6. Portal Moreno R. Comunicación y Sociedad. La Habana: Editorial Félix Varela; 2010.
7. Barreras AD. Modelo didáctico para el desarrollo del proceso de comprensión-construcción textual como agente motivado de aprendizaje [Tesis]. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2010.
8. Hechavarría PérezRL. El desarrollo de la escucha como habilidad para comprender, a partir de la asignatura Inglés. Rev Cuadernos Edu Desar [Internet]. 2011 [citado 20 Mar 2017]; 3(27): [aprox. 12 p]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/27/rlhp.htm
9. Torres Y. Estrategia de superación para el desarrollo de la competencia comunicativa profesional pedagógica de los directivos de Secundaria Básica del municipio Cerro [Tesis]. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2010.
10. Pérez T. Estrategia didáctica para el trabajo con el componente fonológico de la lengua [Tesis]. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2006.
11. Moreira C. Estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia cognitiva, comunicativa y sociocultural en la formación inicial de los profesores de Educación Artística. Pedagogía 2011. CD-ROM. 12ed. La Habana: Palacio de Convenciones; 2011.
12. Moreira C. La competencia cognitiva, comunicativa y sociocultural. Importancia de su adquisición para el profesional de la Educación. Rev IPLAC. 2011;(5):1-8.
13. Martely LE. Cultura, identidad y comunicación: proyecto curricular para el desarrollo de la competencia cognitivo-comunicativa y sociocultural de los jóvenes sancionados en centros penitenciarios [Tesis]. La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”; 2009.
14. Cedeño Viteri N. Funciones del lenguaje y tipos de textos. Lenguaje y Comunicación I [Internet]. 2012. [citado 20 Mar 2017]. [aprox. 6 p]. Disponible en: http://www.ecotec.edu.ec/ma terial/material_2012d_cmu101_11_17356.pdf
15. Álvarez L, Barreto G. El arte de investigar el arte. Santiago de Cuba: Editorial Oriente; 2011.
16. Gallardo Paúls B. El dinamismo conversacional: subsunción y feed-back. Carácter acumulativo de los elementos conversacionales. Rev Commun Soc [Internet]. 1992 [citado 20 Mar 2017]; 5(1-2):51-75. Disponible en: https://www.unav.es/fcom/communicationsociety/es/articulo.php?art_id=267