Need for stomatological treatment in disabled children of Havana
Keywords:
disability, Mental retardation, oral hygiene, mouth diseasesAbstract
Introduction: the disabled patient is a prioritized group in Cuban dental care since his or her oral health is influenced by several factors. Objective: to determine risk factors, oral diseases, as well as the need for stomatological treatment of disabled patients according to the diagnostic category of the Special School "Luis Ramirez Lopez". Method: a cross-sectional and descriptive study was conducted in the period 2016-2017. The universe was constituted by the 72 students enrolled in the school. Results: the diagnosed category that prevailed was mild mental retardation with 79.2%. 55.6% of the studied population presented adequate oral hygiene, with mild mental retardation being the most representative category. 62.5% of children had dental caries, 60.0% periodontal disease and 33.3% malocclusion. Of the population, 62.5% required conservative treatment, 33.3 orthodontic treatments and 9.7 periodontal treatments. Conclusions: children with mild Mental retardation predominated with adequate oral hygiene, dental caries also conditioning a high need for conservative treatment.Downloads
References
2. Ardila A, Rosselli M, Matute E. Neuropsicología de los trastornos del aprendizaje. México: Editorial Manual Moderno; 2005.
3. Leturia FJ, Díaz O, Sannino C, Martínez R. La atención sanitaria a las personas con discapacidad. Esp Discap. Cataluña [en línea]. 2014 [citado 6 Feb 2017]; 2(1):151-164. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.02.01.08
4. OMS. Discapacidad: Informe de la secretaría [en línea] Asamblea Mundial de la Salud; 2013. [citado 14 Dic 2016]. Disponible en: http://www.who.int/healthinfo/survey/en/oms
5. Suárez N. Salud del primer molar permanente en niños con retraso mental. Finlay. Camagüey [en línea]. 2014 [citado 18 Ene 2017];4 (3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/287
6. Reyes González IM, Ayala Pérez Y. Programa de salud buco dental para niños con retraso mental. CCM [en línea]. 2008 [citado 4 Abr 2017]; 12(2):1-11. Disponible en: http://www.cocmed.sld.cu/no122/pdf/n122ori5.pdf
7. Tan Castañeda N, Rodríguez Calzadilla A. Correspondencia entre la formación académica del estomatólogo relacionado con pacientes especiales y la práctica estomatológica integral. Rev Cubana Estomatol [en línea]. 2001 [citado 7 Abr 2017]; 38(3):181-191. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072001000300006
8. Cardona N, Giraldo KA. Dental management of patients on disability status. Panam Sal Púb. Cartagena [en línea]. 2013 Dic [citado 14 Ene 2017]; 30(4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://bvs.insp.mx/articulos/5/14/042003.pdf
9. Silvestre FJ, Plaza A. Odontología en pacientes especiales. Valencia: Universidad de Valencia PUV; 2015.
10.Dougherty N. The dental patient with special needs: a review of indications for treatment under general anesthesia. Spec Care Dent [en línea]. 2009 [citado 7 Abr 2017]; 29(1):17-20. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1754-4505.2008.00057.x
11.Schalock R. La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Rev Esp Discap Intelec. 2011; 40(1):22-39.
12.Romañach J, Lobato M. Diversidad funcional nueva terminología para la lucha por la dignidad del ser humano. Foro de vida Independiente [en línea]. 2005 May [citado 13 Feb 2017]. Disponible en: http://forovidaindependiente.org/wp-content/uploads/diversidad_funcional.pdf
13.Dávila M, Gil M, Dinza D, Bulloes X, Ugel E. Salud Bucal de las personas con retraso mental en cuatro municipios del Estado de Lora. Acta Odontol Ven [en línea]. 2005 [citado 19 Jul 2018]; 43(3): [aprox. 18 p.]. Disponible en: https://www.actaodontologica.com/ediciones/2005/3/salud_oral_retraso_mental.asp
14.Indicadores Epidemiológicos. En: Cuba. Ministerio de Salud Pública. Guías Prácticas de Estomatología. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007. p. 527-552.
15.Manzini JL. Declaración de Helsinki: Principios éticos para la investigación médica sobre sujetos humanos. Acta Bioet [en línea]. 2000 [citado 9 Jul 2018]; 6(2):321-334. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v6n2/art10.pdf
16.Rincón A, Fox M, Rivera N. Características oclusales y su asociación a hábitos orales perjudiciales en niños con trastornos del espectro autista. Cienc Odontol [en línea]. 2015 [citado 9 Jul 2018]; 12(2):75-85. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/2052/205244045002.pdf
17.Benavente Lipa LA. Influencia del nivel de educación sanitaria de los padres o apoderados en el estado de salud e higiene bucal del niño con retardo mental. Odontol Sanmarq [en línea]. 2007 [citado 13 Feb 2017]; 10(2):3-7. Disponible en: http://sisbib.unmsm.edu.pe/BVRevistas/odontologia/2007_n2/pdf/a02.pdf
18.Muños Fernández L, Arias Herrera S, Romero González C, Hidalgo García CR. Diagnóstico de salud bucal en niños con retraso mental ligero. AMC [en línea]. 2005 [citado 9 Jul 2018]; 9(4):22-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/amc/v9n4/amc030405.pdf
19.Morales M. Atención odontológica a pacientes especiales: una realidad creciente. En: Ciencia Odontol [en línea] 2015 Jul-Dic [citado 9 Jul 2018]; 12(2):86–94. Disponible en: http://produccioncientificaluz.org/index.php/cienciao/article/viewFile/20933/20801
20.Hernández Millán AB, Sueiro Sánchez IA, Manresa Peñalver CD, Hernández Millán ZL, Hurtado Sánchez DL, Barrio Pedraza TJ. Determinación del estado de salud bucal en pacientes discapacitados del Área VII en Cienfuegos. Rev Finlay [en línea]. 2014 [citado 2016 May 3]; 4(3):193-203. Disponible en: http://www.revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/download/287/1343