Scheme to improve learning about Health Situation Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10578679

Keywords:

health situation, scheme, learning, community, Cuba

Abstract

Introduction: the analysis of the health situation is a fundamental investigation carried out in the Cuban health system, in which health is studied, the elements that determine it and the ways to improve it.

Objective: to evaluate the design proposal of a scheme that contributes to the improvement of learning of the analysis of the health situation of the community for the residents of the Comprehensive General Medicine specialty, belonging to the Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo.

Method: a descriptive pedagogical research was carried out in the aforementioned institution during the period March-July 2022. From a universe of 67 teachers who agreed to participate, 26 were selected by intentional sampling. To obtain primary data, three Likert-type questionnaires were applied to evaluate the scheme, taking into consideration the structure, functionality and contribution to learning. These questionnaires included the responses: Totally disagree, Disagree, Neither agree nor disagree, Agree and Totally agree. Data were summarized in absolute numbers and percentages. They were presented in frequency distribution tables.

Results: the subtotals of Completely Agree and Agree responses on the structural and functional evaluation, as well as the expected influence of this to improve the learning of health situation analysis, were considered adequate when exceeding the standard.

Conclusions: the proposed scheme is evaluated as adequate in structure and functionality. The influence expected from this to improve learning about the analysis of the community's health situation is considered positive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cuesta Mejías L, Márquez Morales Pérez PL. Análisis de situación de salud en medicina general integral. En: Martínez Calvo S. Análisis de situación de salud. Una nueva mirada. 3ªed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2020. p: 200-212.

Delgado Delgado MM, González-Rodríguez I, Fernández-Velázquez A, Centeno-Durruthy JE, Vázquez-Vicente P. Políticas científicas, formación del especialista en Medicina General Integral y gestión ambiental. Hombre Cienc Tecnol [Internet] 2020 Abr-Jun [citado 21 Jul 2023]; 24(2):20-26. Disponible en: http://www.ciencia.gtmo.inf.cu/index.php/http/article/view/1034

George Quintero RS, Laborí Ruiz R, Bermúdez Martínez LA, González Rodríguez I. Aspectos teóricos sobre eficacia, efectividad y eficiencia en los servicios de salud. Rev Inf Cient [Internet]. 2017 [citado 21 Jul 2023]; 96(6):1153-116. Disponible en: http://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1795/3387

Águila Rodríguez N, Bravo Polanco E, Delgado Acosta HM, Montenegro Calderón T, Herrera Fragosol LR, et al. Algunas reflexiones sobre el análisis de situación de salud. Medisur [Internet]. 2019 May-Jun [citado 21 Jul 2023]; 17(3):417-428. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v17n3/1727-897X-ms-17-03-417.pdf

García Pérez RP, Ballbé Valdés A, Fuentes González HC, Peralta Benítez H, Rivera Michelena N, Giance Paz L. Dinámica de la formación sanitarista interactiva del análisis de la situación de salud en la intervención comunitaria. Edu Méd Sup [Internet]. 2020 abr. [citado 21 Jul 2023]; 34(3):e2064. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2064/1059

Martínez Calvo S. Opción pedagógica para el análisis de la situación de salud en pregrado. Edu Méd Sup [Internet]. 1997 Jul-Dic. [citado 21 Jul 2023]; 11(2):[aproximadamente 22 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0864-21411997000200001

Martínez Calvo S, Perdomo VI. Ejecución del Análisis de situación de salud en medicina general integral. En: Martínez Calvo S. Análisis de situación de salud. Una nueva mirada. 3ª ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2020. p: 213-225.

Ministerio de Salud Pública. Programa del médico y la enfermera de la familia. 2ª ed [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/ libro/programa-del-medico-y-la-enfermera-de- la-familia-2da-ed/

Sánchez Veloz N, Vivero Reyes O, Labrada Rodríguez M, Pérez Aguirre ZB. Los esquemas conceptuales y las relaciones interdisciplinarias en el proceso enseñanza de las asignaturas escolares. Roca [Internet]. 2020 [citado 29 Ene 2024]; 16(20):109-121. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1416

Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y Programa de la especialidad en Medicina General Integral. La Habana: Minsap; 2018.

García Prieto A, Jiménez Gómez M. Proceso de elaboración y validación de cuestionario Likert: “Utilidad y aplicación de los diagnósticos de enfermería en la práctica clínica”. Conocimiento Enfermero [Internet]. 2021 Nov [citado 21 Jul 2023]; 11(21):10-21. Disponible en http://www.conocimientoenfermero.es/index.php/ce/article/view/144/80

Álvarez Rodríguez N, Rivas Almaguer BN, Pérez Amores I. La integración de contenidos en el proceso de enseñanza aprendizaje de la logopedia. Didáct Educ [Internet]. 2022 dic. [citado 21 Jul 2023]; 13(6):217-233. Disponible en: http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Caamaño Zambrano RM, Cuenca Masache DT, Romero Arcaya AS, Aguilar NL. Uso de materiales didácticos en la escuela “Galo Plaza Lasso”. Univ Soc [Internet]. 2021 [citado 21 Jul 2023]; 13(2):318-329. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1970

Mazón Vera VS, Bastidas González KA, Jimbo Román FM. Recursos didácticos en el aprendizaje significativo en el subnivel medio. Recimundo [Internet] 2022 Oct [citado 21 Jul 2023]; 6(4):235-243. DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(4).octubre.2022.235-243

Valiente Chávez BM, Barroso Pérez C, González PE. Materiales didácticos para una asignatura compleja: morfología funcional. Rev Cubana Edu Sup [Internet]. 2020 Ene-Abr [citado 21 Jul 2023]; 39(1):e17. Disponible en: http://www.scielo.sld.cu/pdf/rces/v39n1/0257-4314-rces-39-01-e17.pdf

Published

2024-01-31

How to Cite

1.
González Rodríguez I, Delgado Delgado MM, Hernández Faure CS, de la Cruz Vázquez R, George Quintero RS. Scheme to improve learning about Health Situation Analysis. Rev Inf Cient [Internet]. 2024 Jan. 31 [cited 2025 Jun. 1];103:e4348. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4348

Issue

Section

Pedagogical Articles