Knowledge on the Science, Technology and Society perspective of the teaching and administrative personnel applicable to the process management in universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8104422

Keywords:

Science, Technology and Society, National Science, Technology and Innovation Policy, administrative personnel, university processes

Abstract

Introduction: administrative personnel with a vision on Science, Technology and Society can influence universities functions through a social approach, the training, research and, extension process.

Objective: to diagnose the level of knowledge on the Science, Technology and Society perspective of the administrative teaching personnel of the Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Avila, Cuba.

Method: a descriptive observational study was carried out in 2022 at the aforementioned university, where the population study consisted of 52 administrative personnel in teaching functions (N=52). A sample of 34 was selected by simple random sampling (n=34). A validated questionnaire was applied as an empirical method for data collection. Measurement scales were established for quantitative variables.

Results: the diagnosis revealed a low level of knowledge on Science, Technology and Innovation definitions (85%, 69% and 44%, respectively). Most of the teaching and administrative personnel (53%) did not recognize the models that revealed the relationships between Science, Technology and Society and have in consideration that the University of Medicine is not positioned as a relevant actor in the local development. Forty-one percent reported that the Science, Technology and Society perspective almost always appears in the normative documents of the Ministerios de Educación Superior y de Salud Pública.

Conclusions: there is evidence of insufficient knowledge on Science, Technology and Society and its use in the process management at universities. It is recommended to design related improvement actions on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Díaz-Canel Bermúdez MM. Conferencia inaugural del Congreso de Educación Superior. En: Universidad 2022, La Habana, 2022. [Internet]. La Habana; 2022 [citado 16 Feb 2023]. Disponible en: https://www.congresouniversidad.cu/web/content/28779?unique=d05cf53b0586d5cfea962e3e061ad358094af605&download=true

2. Núñez Jover J. De la Ciencia a la Tecnociencia: pongamos los conceptos en orden. La ciencia y la tecnología como procesos sociales, lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Félix Varela; 1999.

3. Núñez Jover J. Universidad, conocimiento y desarrollo: nuevas encrucijadas. Una lectura desde ciencia, tecnología y sociedad. La Habana: UH; 2019.

4. Cabrera Fernández A, Núñez González MR, Alpízar Fernández R. Los nexos ciencia-tecnología-sociedad (CTS) en la formación permanente de los directores de escuelas primarias en la planificación del proyecto educativo institucional (PEI). Rev Atlante: Cuadernos Educación Desarrollo [Internet]. 2017 [citado 12 Dic 2022]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/12/ciencia-tecnologia-sociedad.html

5. Saborido JR. Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Rev Cubana Edu Sup [Internet]. 2018 [citado 1 Feb 2023]; 37(1):4-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu
/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100001

6. Díaz-Canel Bermúdez M, Fernández González A. Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Retos Dirección [Internet]. 2020 [citado 12 Feb 2023]; 14(2):5-32. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552020000200005

7. Rodríguez-Hernández DM, Morell-Alonso D, Armas-Crespo M. Estrategia de superación para la aplicación de la perspectiva Ciencia-Tecnología-Sociedad en la carrera de Derecho. Educ Soc [Internet]. 2022 [citado 12 Feb 2023]; (Especial):29-50. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8998145

8. Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. En: Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial [Internet]. Seúl, Corea: 59ª Asamblea General; 2008 Oct [citado 16 Feb 2022]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/recursos/helsinki.pdf

9. Núñez Jover J, Ortiz Pérez HR, Proenza Díaz T, Rivas Diéguez A. Políticas de educación superior, ciencia, tecnología e innovación y desarrollo territorial: nuevas experiencias, nuevos enfoques. Rev Iberoamer Ciencia Tecnol Soc [Internet]. 2020 [citado 14 Feb 2023]; 15(43):187-208. Disponible en: http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/149

10. Díaz-Canel Bermúdez MM, Núñez Jover J, Torres Paez CC. Ciencia e innovación como pilar de la gestión de gobierno: un camino hacia los sistemas alimentarios locales. COODES [Internet]. 2020 Dic [citado 12 Feb 2023]; 8(3):367-387. Disponible en: https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/372

11. Armas Crespo M, Morell Alonso D, Rodríguez Companioni O. Fundamentos ciencia, tecnología, sociedad de una estrategia para la motivación por la formación académica. Universidad Ciencia [Internet]. Abr 2020 [citado 15 Feb 2023]; 9(1):[aproximadamente 14 p.]. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/1463/2377/7946

12. Núñez Jover J. Conexión entre ciencia e innovación y los modelos de políticas. Temas [Internet]. 2018 Jun [citado 16 Feb 2023]; 93-94:60-67. Disponible en: http://temas.cult.cu/articulos-académicos/conexion-entre-ciencia-e-innovacion-y-los-modelos-de-politicas/

Published

2023-07-04

How to Cite

1.
Vizcay-Castilla M, Morell-Alonso D, Armas-Crespo M. Knowledge on the Science, Technology and Society perspective of the teaching and administrative personnel applicable to the process management in universities. Rev Inf Cient [Internet]. 2023 Jul. 4 [cited 2025 Apr. 2];102:4167. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4167

Issue

Section

Pedagogical Articles