Diagnosis of university management for the integration of substantive processes at the Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.5281/10.5281/zenodo.14003097Keywords:
university management, integration of university processes, key university processes, training processAbstract
Introduction: university management is of vital importance for the performance of higher education institutions. The integration of substantive functions (teaching, research and liaison) is necessary to support university management.
Objective: evaluate the current state of management for the integration of substantive processes at the Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ecuador.
Method: the research developed is of a qualitative cross-sectional observational type and due to its descriptive scope, interviews were carried out with university directors and surveys with teachers and students chosen in a representative manner.
Results: the results obtained from the application of scientific methods showed that managers recognize the importance of the integration of the three substantive functions (teaching, research and connection), which must appear explicitly in the mission and vision of the integration work. from the university management of these three functions, that the allocation of hours in the distributive schedule of teachers must be addressed in greater depth to include the three substantive functions and that it is essential to define standards to measure the performance of university management.
Conclusions: the evaluation reveals aspects on which work must be done, such as: the recognition, by all university actors, of the essential mission of the university based on the social responsibility that society has entrusted to it, in the monitoring of processes They do not fully guarantee compliance with the integration objectives of the substantive functions and, finally, the integration of the substantive functions must be explicitly included.
Downloads
References
2. Cao AM, Sorondo D. Impacto de la internacionalización en la gestión universitaria.Integración y Conocimiento. RevNucEstInvEducSup Mercosur[Internet].2021 [citado 11 Nov 2024];10(1):233-250. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8182408
3. Castro DN.La gestión universitaria. Aportes desde la perspectiva de Ecuador.RevUnivSoc[Internet]. 2022 [citado 8Sep 2024];14(2):547-553. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n2/2218-3620-rus-14-02-547.pdf
4. Cisternas C. Análisis del entorno en la gestión universitaria: una aproximación desde la teoría de sistemas sociales.ActInvEduc[Internet]. 2021[citado 5 Nov 2024];21(1):1-22.DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.44075
5. García RE, González M. La integración de procesos sustantivos en la Universidad Católica de Cuenca: estado actual y prospectiva.RevUnivSoc[Internet]. 2021 [citado 15 Jul 2024];13(2):184-193. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000200184
6. Jiménez L, Gamboa AG. (2023). Integración de las funciones sustantivas: una experiencia de trabajo interuniversitario con enfoque territorial. En: XVII Congreso Latinoamericano y Caribeño de Extensión Universitaria–Proyección Social “La Extensión como estrategia de transformación territorial”. UNA. Costa Rica. Disponible en: https://repositorio.una.ac.cr/items/8c06b4d4-68ac-4c7d-bd39-5d581f6f3004
7. Rojas AL, Macías AM, Formoso AA. Integración de las funciones sustantivas, desde la concepción del diseño curricular de la Carrera Educación Inicial.RevUnivSoc[Internet].2021 [citado 9 Nov 2024];13(3):118-127. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n3/2218-3620-rus-13-03-118.pdf
8. Alfonso I, Alonso C, Romero A. Ciencia, tecnología e innovación en la integración de los procesos sustantivos en la educación superior.Atenas[Internet].2023 [citado 5 Nov 2024];61:e10244. Disponible en: https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/download/839/1177?inline=1
9. Aguiar G, Baute L. La integración de los procesos sustantivos universitarios desde el proceso extensionista: una mirada a la teoría.Maestro y Sociedad [Internet].2020 [citado 5 Nov 2024];17(3):454-467. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n3/0257-4314-rces-37-03-e17.pdf
10. Mir M, Hormazabal M. (2021). Programa de acompañamiento entre pares a estudiantes de primer año, para la integración universitaria y permanencia académica en la Universidad Andrés Bello. En:Congresos CLABES X. Universidad Tecnológica de Pánama. Pánama. Disponible en: https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/3417
11. Álvarez GA, Viteri JR, ViteriDA, Estupiñán J. Integración de los procesos sustantivos para la mejora de la calidad del aprendizaje.RevConrado[Internet].2021 [citado 11 Nov 2024];17(80):21-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-21.pdf
12. Alfonso I. Alonso C. Romero AJ. La integración de los procesos sustantivos universitarios desde la investigación científica en UNIANDES.UnivSoc[Internet]. 2022[citado 5 Nov 2024];14(S6):29-36. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3430
13. Alarcón, R. (2014). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: Mirando al 2. En: Conferencia inaugural dictada en el X Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2014.Universidad de la Habana. La Habana. p. 1–8. Disponible en:https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/243/174
14. Cruz Arteaga D, Álvarez Bencomo O, Nardo Gallardo R. La formación de estudiantes como promotores culturales en la universidad: Principales regularidades. Rev. Mendive[Internet].2022 [citado 5 Nov 2024];20(4):1328-1337. Disponible en:http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n4/1815-7696-men-20-04-1328.pdf