Strategy for the research training of oral medicine students with the use of the ICT

Authors

Keywords:

research training, information and communication technologies, oral medicine, strategy, ICT

Abstract

Introduction: the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the research training process constitutes basic needs for students to achieve the essential qualitative changes in the acquisition of knowledge and research skills required. Diagnostics produces carried out showed insufficiencies in the research training process, as well as in the real conception of research tasks implemented in the study program, reducing the possibility to reach the desired levels of creativity.

Objective: elaborate a design strategy aimed to develop the research training process of oral medicine students with the use of the ICT.

Method: an educational research was carried out using empirical methods pointed as follow: observation, survey and interview, as well as the theoretical methods: induction-deduction, analysis-synthesis, historical-logical, dialectical hermeneutic, in addition a socialization workshop was used to corroborate the feasibility of the proposal strategy.

Results: a strategy for research management with the use of ICTs in the research training of oral medicine students was proposed, consisting on three moments, stages and actions aimed at developing a scientific-research-technological culture based on the use of ICTs.

Conclusions: the implementation of this proposal, as a pedagogical practice, has demonstrated its feasibility and contribution in the development of the student research training, and also for a better solution of professional problems and, consequently, higher quality in their care practice with the patients attended in dental services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edgar Bayes-Cáceres, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Facultad de Estomatología, Santiago de Cuba

Ingeniero.

Rosario León-Robaina, Universidad de Oriente (UO), Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Económicas. Licenciada en Economía. Vicerrectorìa de Investigaciones y Posgrado. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Centro de Estudios Pedagógicos.

Aglae Cáceres-Diéguez, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias. Licenciada en Química.

Luis Alberto Montoya-Acosta, Universidad de Guayaquil (UG)

Ingeniero en Ciencias Informáticas. Máster en Computación Aplicada.

References

1. Roque-Herrera Y, Blanco-Balbeito N, Criollo-Criollo A, Ugarte-Martínez Y, Reyes-Orama Y. Experiencias de una estrategia pedagógica para desarrollar habilidades investigativas en estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 31 Ene 2022]; 4(1):65-73. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/156

2. Morales Hector FC, Rodríguez del Sol R, Domínguez León FE, Pérez Rodríguez I, Cárdenas González OS, Cabrera Domínguez M. Tareas docentes para desarrollar habilidades investigativas desde la asignatura metodología de la investigación. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 22 Feb 2022]; 12(1):131-150. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100131&lng=es

3. Castillo Saiz GD del, Sanjuán Gómez G, Gómez Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 22 Feb 2022]; 10(1):168-182. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100011&lng=pt

4. Alvarez-Cruces DJ, Otondo-Briceño M, Medina-Moreno AP. Evaluación de la incorporación de un foro virtual por redes sociales entre estudiantes de odontología chilenos. Rev Univ Ind Santander Salud. 2019 [citado 31 Ene 2022]; 51(2):117-128. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-08072019000200117

5. Vialart-Vidal N, Medina-González I. Empleo de los entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje por los docentes en los cursos por encuentro de la carrera de Enfermería. Educ Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 26 Nov 2021]; 32(3):51-60. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1481/688

6. Michalon Acosta RA, Tobar Cuzme, DV, Reinoso Gálvez, AP. Las habilidades investigativas en la carrera de Odontología. Conrado [Internet]. 2019 [citado 26 Nov 2021]; 15(69):201-208. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400201

7. Mirabal-Nápoles M, Carvajal-Hernández B, Soler-Herrera M, Bujardón-Mendoza A. Análisis histórico tendencial del proceso de formación del componente investigativo en la carrera de Medicina. Human Méd [Internet]. 2022 [citado 10 Ene 2022]; 22(2):361-385. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2326

8. Labrador Falero DM, González Crespo E, Prado Tejido D, Fundora Sosa A, Vinent González R. Estrategia para la formación de competencias investigativas en pregrado. Rev Ciencias Méd [Internet]. 2020 [citado 10 Ene 2022]; 24(6):e4414. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4414

9. Pérez García LM. Metodología para la consulta estomatológica como modalidad de educación en el trabajo en Estomatología. Educ Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 26 Nov 2021]; 32(2):1-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200019

10. Ochoa González DA, González Ramos RM, Valverde Grandal O. Propuesta de metodología para ejecutar el análisis de situación de salud bucal en la carrera de estomatología. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2020 [citado 10 Ene 2022];57(3):e1827. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/1827

11. Rodríguez-Matías JL, Tuesca Armijos RJ, Rueda López RJ, Touriz Bonifaz MA. La Investigación Científica en la Educación Superior. RECIMUNDO [Internet]. 2018 [citado 16 Jun 2022]; 2(3):451-464. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7116471.pdf

12. Cruz Pérez MA, Pozo Vinueza MA. Contenido científico en la formación investigativa a través de las TIC en estudiantes universitarios. E-Ciencias de la Información [Internet]. 2020 [citado 16 Jun 2022]; 10(1):136-158. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1659-41422020000100136&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Published

2022-12-22

How to Cite

1.
Bayes-Cáceres E, León-Robaina R, Cáceres-Diéguez A, Montoya-Acosta LA. Strategy for the research training of oral medicine students with the use of the ICT. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 Dec. 22 [cited 2025 Apr. 19];101(5):e4005. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4005