Optional course on spinocerebellar ataxia type 2 at the Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Authors

Keywords:

program, elective course, prodromal phase, spinocerebellar ataxia type 2, clinical neurophysiology, students

Abstract

Introduction: it recently began the training of professionals in a new modality of Programas Técnico Superior de Ciclo Corto (Short Cycle Superior Technical Programs) in the Clinical Neurophysiology specialty, at the Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, attending to the high incidence of neurological diseases, such as spinocerebellar ataxia type 2, which constitutes a serious health problem in Cuba. This is an elective course program that addresses this topic and contributes to the knowledge of this disease, in order to improve research and possible treatments.

Objective: to design an elective course program on diagnosis and physical-therapeutic intervention in the prodromal phase of spinocerebellar ataxia type 2 for first year Clinical Neurophysiology students at the ¨Arides Estévez Sánchez¨ School of Nursing in Holguín.

Method: a methodological didactic research was carried out using the empirical methods: observation; theoretical: historical-logical, documentary study, dialectical; analysis-synthesis and induction-deduction.

Results: a program was proposed for an optional course, based on the search for scientific information and empirical methods, which was structured in four themes, in face-to-face modality and with a duration of 24 hours. The contents were presented by themes, objectives, essential knowledge to acquire, main skills to master and evaluation system.

Conclusions: the application of this program contributes to developing skills in training professionals, in the knowledge of the prodromal phase of this disease.

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Author Biographies

Ana Luisa Berrillo-Caisés, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Filial de Tecnología de la Salud, Holguín

Máster en Medicina Natural y Tradicional. Licenciada en Biología. Profesora Auxiliar. Investigadora Agregada.

Julio César Rodríguez-Díaz, Centro para la Investigación y la Rehabilitación de las Ataxias Hereditarias. Departamento de Neurorrehabilitación, Holguín

Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Licenciado en Cultura Física. Asistente. Investigador Agregado.

Dania de las Mercedes Zayas-Aldaya, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Filial de Tecnología de la Salud, Holguín

Máster en Educación Médica Superior. Licenciada en Biología. Profesora. Consultante. Investigadora Agregada.

Yasmany González-Garcés, Centro para la Investigación y la Rehabilitación de las Ataxias Hereditarias. Departamento de Neurofisiología Clínica, Holguín

Licenciado en Microbiología.

Reidenis Torres-Vega, Centro para la Investigación y la Rehabilitación de las Ataxias Hereditarias. Departamento de Neurofisiología Clínica, Holguín

Licenciado en Biología. Instructor.

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7. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No.111. La Habana: MES; 2017

Published

2022-10-20

How to Cite

1.
Berrillo-Caisés AL, Rodríguez-Díaz JC, Zayas-Aldaya D de las M, González-Garcés Y, Torres-Vega R. Optional course on spinocerebellar ataxia type 2 at the Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 Oct. 20 [cited 2025 Apr. 19];101(5):e3736. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3736