ONCOMED: multimedia software to support medical teaching process about cervicofacial region neoplasms
Keywords:
educational multimedia software, teaching, neoplasms, cervicofacial regionAbstract
Introduction: it is a challenge to involve the new information and communication technologies of the XXI century in the teaching-learning process in the universities.
Objective: to create an educational multimedia software about neoplasms of the cervicofacial region, in order to support the learning process of the stomatology student.
Method: a technological development study at the University of Medical Sciences in Granma was carried out, from September 2018 to June 2019. In order to create the multimedia software, different working stages were specified: search and gathering of information, selection of tools, and design. The final product was validated by experts’ criteria. The effectiveness and impact of the software in the learning process was evaluated through a pedagogical quiz to all of the students who were involved in the study.
Results: the multimedia software had a clear and attractive design, offering an open exploration environment, and a fast and easy method to get to the information needed. Experts evaluated the product as “very appropriate” in its entirety, and the users’ rating on the points “Ease”, “Functionality” and “Originality” were “good. When applying the McNemar Test, all values were significant; demonstrating the effectiveness of the software developed.
Conclusions: this multimedia software allows the students of Stomatology to get hold of the information on neoplasms of the cervicofacial region, making it useful as support material for teaching.
Downloads
References
2. Varona Domínguez F. Las tecnologías y el universo espiritual en la educación superior. Educ Méd Sup [en línea]. 2019 [citado 30 Ago 2020]; 38(1):[aprox. 10p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000100010&lng=es&tlng=es
3. Rodríguez DYM, Campaña JRL, Gallego AMJ. Iniciativas para la adopción y uso de recursos educativos abiertos en Instituciones de Educación Superior. Educ Méd Sup. 2018; 32(4):273-285.
4. Correa MR. La incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en las universidades: experiencias y prácticas. TendenPed.2018; (31):275-288.
5. Madariaga Fernández CJ, Ortiz Romero GM, Cruz Álvarez YB, Leyva Aguilera JJ. Validación del Software Educativo Metodología de la Investigación y Estadística para su generalización en la docencia médica. CCM [en línea]. 2016 Jun [citado 31 Ago 2020]; 20(2):225-236. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200002&lng=es
6. Hershkovitz A. The Student-teacher relationship in the one-to-one computing classroom. Pág Educ [en línea]. 2018 [citado 30 Ago 2020]; 11(1):37-65. Doi: https://dx.doi.org/10.22235/pe.v11i1.1553
7. Ferro González B, Hernández Rodríguez IM, Acanda Cala A. La formación ciudadana: un proceso formativo medular en la estrategia educativa de la universidad médica. Congreso Universidad [en línea]. 2017 feb. [citado 30 Ago 2020]; 6(1):Disponible en: http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/794
8. Barcos PI, Díaz CA, Domínguez OR, et al. Los ensayos clínicos en el plan de estudio de Medicina en Cuba. Rev Hab Cienc Méd. 2017; 16(1):81-90.
9. Fernández Capote MM, Campello Trujillo Learsys E, Fernández Queija Y, Hernández Cuétara L. Desafíos y alternativas de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Rev Med Electrón [en línea]. 2018 Dic [citado 31 Ago 2020]; 40(6):1983-2004. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000601983&lng=es
10.Guerrero C, Mayka C, Romero Pérez TC. Diagnóstico y el tratamiento del cáncer en Cuba. Nucleus, 2019 Oct [citado 31 Ago 2020]; (66):27-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-084X2019000200027&lng=es&tlng=pt
11.Lazo Herrera LA, León Sánchez B, Hernández-García F, Robaina-Castillo JI, Díaz Pita G. Multimedia educativa para el aprendizaje de la acupuntura y digitopuntura por estudiantes de Medicina. Inv Educ Méd [en línea]. 2019 Dic [citado 12 Sep 2020]; 8(32):51-60. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=93529
12.Restrepo-Palacio S, Cifuentes YM. Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital en educación superior. Ensaio: Aval Polít Púb Educ[en línea]. 2020 [citado 30 Ago 2020]; 28(109): 932-961. Disponible en: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/2020nahead/1809-4465-ensaio-S0104-40362020002801877.pdf
13.Páez Castillo RM, Toledo Rodríguez EL, Pérez Suárez J, Linares Cordero M, Enriquez Rodríguez M. Multimedia. Cirugía bucal. Generalidades. RCIM [en línea]. 2017 Dic [citado31 Ago 2020]; 9(2):151-162. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592017000200007&lng=es
14.Aguilar PIV, Lazo HLA, Capote MC, et al. Multimedia MEDICINA BUCAL como complemento educativo para estudiantes de tercer año de Estomatología. Rev Cubana Infor Méd [en línea]. 2018 [citado 30 Sep 2020]; 10(2): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=84777
15.Hoz RLde la, Cabrera MD, García CB, et al. Multimedia educativa para el estudio de los contenidos de la asignatura Odontopediatría. Rev Edu Med Centro[en línea]. 2018[citado 30Sep 2020]; 10(2):33-44. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=79502
16.Rodríguez Morales O, Ramírez Pelegrín I, Murgardas Vázquez G, Mendoza Ramírez M, Correa Bulgar J. Características clínico-epidemiológicas de influenza A(H1N1). Multimedia. Ver Inf Cient [en línea]. 2017 [citado 31 Ago 2020]; 96(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4
17.Morgado Bode YL, Rodríguez González A, Rojas Torres ME, López Sánchez LC, Hernández Jiménez D, Pérez Fariñas MI. Multimedia metodológica para perfeccionar el proceso de enseñanza aprendizaje en las carreras de ciencias médicas. Gac Méd Espir [en línea]. 2016 Dic [citado 12 Sep 2020]; 18(3):30-37. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212016000300005&lng=es
18.Espinosa Izquierdo J, Peña Hojas D, Astudillo Calderón J, Coronel Escobar C. Multimedia educativa como recurso didáctico y su uso en el aula. Rev SINAPSIS [en línea]. 2017 jul. [citado 1 Sep2020]; 1(10):[aprox. 20 p.]. Doi: 10.37117/s.v1i10.108