Family health in children with intellectual disabilities

Authors

Keywords:

family health, family evaluation, intellectual disability

Abstract

Introduction: the family's transit through the stages of the life cycle has events that boost family functionality, having a child diagnosed with intellectual disability breaks the dynamic.

Objective: to diagnose the health of the family member where an intellectual disabled person belonging to the Special School "José Antonio Echavarría" of the Guantánamo municipality lives.

Method: a descriptive study of a quantitative cross-sectional study was carried out in 45 families of the “José Antonio Echavarría” Special School of the Guantánamo municipality. The theoretical-methodological model of family health evaluation was used, which included as evaluation instruments, the proof of perception of family functioning, inventory of family risk characteristics and the family matrix.

Results: according to the ontogenesis of the families, the ones extended by 65.3% predominated, by the composition and structure, the medium ones, and by the number of three-generational generations, for 45.36%. The paranormative crises were present in 66.6% of the families when presenting dismemberment, 39.8% due to demoralization, only 4.4% of the families were functional. According to family risk characteristics, the variables that prevailed most were critical regulatory processes with 95.5%, critical health processes and paranormal regulatory processes for 100%. The crossing of the results gave rise to the family health matrix.

Conclusions: it was revealed that the presence of a disabled child is more frequent in dysfunctional families, which more commonly do not fulfill their functions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Orlando Delgado-González, Hospital Psiquiátrico Provincial "Luis Ramírez López", Guantánamo

Licenciado en Defectología. Asistente. Investigador Agregado.

Madai Palacio-Sheryz, Hospital Psiquiátrico Provincial "Luis Ramírez López", Guantánamo

Especialista de I Grado en Psiquiatría. Instructora.

Edilberto Díaz-Reyes, Hospital General Docente “Dr. Agostinho Neto”, Guantánamo

Licenciado en Enfermería. Asistente. Investigador Agregado.

Ruth Maylovis Osaría-Quintana, Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciada en Psicología. Instructora.

Susel Forment-Poutou, Universidad de Guantánamo, Guantánamo

Licenciada en Educación Especial. Asistente. Investigadora Agregada.

References

1. Herrera Cuesta RM. La atención educativa a los escolares con diagnóstico de retraso mental que presentan manifestaciones psicopatológicas. [Tesis Doctorado] La Habana: Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Especial. 2014. [citado 2015 Agost 09]. Disponible en: www.tesis.reposorio.sld.cu/919/1/tesis.SULMA-2014.pdf

2. Delgado González O, Díaz Reyes E, Ramírez Romaguera M, Acosta Martínez G. Prevalencia de comorbilidad psiquiátrica en discapacitados intelectuales. Escuela especial “Batalla de Jobito” del Municipio Guantánamo. Rev Inf Cient [en línea]. 2016. [citado 19 nov 2019]; 95(5):56-65. Disponible en: http://www.gtm.sld.cu/contet/2016vol95no5

3. Roque Hernández MP, Acle Tomasin G. Resiliencia materna, funcionamiento familiar y discapacidad intelectual de los hijos en un contexto marginado. Rev Univ Psych [en línea]. 2013 [citado 6 Ene 2020]; 12(3): 811-820. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1386

4. García-Hortal C, Sahagún-Navarro M, Villatoro-Bongiorno K. Calidad de vida en personas con trastorno del espectro del autismo. Orbis. Rev Cient Ciencias Hum Venezuela [en línea] 2017 abr. [citado 19 Nov 2019]. 12(36):65-82. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/886e/334f2986271d71bec438fc4d86cd7e08455f.pdf

5. Louro Bernal I. Modelo teórico– metodológico para la evaluación de salud del grupo familiar en la atención primaria [Tesis Doctoral]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2004 [citado 9 Nov 2015]. Disponible en: http://www.tesis.repo.sld.cu/79/1/tesis_isabel_louro.pdf

6. Louro BI. Matriz de salud del grupo familiar: un recurso para el diagnóstico de la situación de salud de la familia. Rev. Cubana Med Gen Integr [en línea]. 2006 jul.-sep. [citado 17 Jul 2016]; 20(3): [aprox. 22 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0864-21252006000300002&Ing=es&nrm=iso

7. Louro BI, Herrera SP, Infante PO, Cuesta FD de la, González BI, Pérez GME, Pérez CC. Manual para la Intervención en Salud Familiar [en línea] La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007. [citado 10 jul 2016]. p 3-16 Disponible en: http://www.infomed.bibliotecavirtual.aps.libros.sld.cu

8. Cobas Ruiz M. La investigación-acción en la atención de las personas con discapacidad en las Repúblicas de Cuba y Bolivariana de Venezuela [Tesis Doctoral], La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2010 [citado 19 Nov 2019] Disponible en: www.tesis.sld.cu/142//1/tesis.MARCIA-2010.pdf

9. Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de Salud. Anuario Estadístico de Salud Cuba, 2018. La Habana: MINSAP; 2019. Disponible en: http://files.sld.cu/bvscuba/files/2018/04/anuario-estadistico-de- salud-2018.pdf

10. Quispe Apaza EM, Quispe Yauri lR. “Funcionamiento familiar y factores socioeconómicos relacionados con el autocuidado en niños con discapacidad intelectual I.E.E. Paul Harrys. Arequipa –2014”. [Tesis Maestría]. Perú: Universidad Nacional de San Agustín, Facultad de Enfermería; 2014 [Citado 14 Oct 2019]. Disponible en: http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/2333/ENquapem.pdf?sequence=1&isAllowed=y

11. Vilató Frómeta L, Núñez Iglesias Y, Pérez Nariño I, Videaux Bailly JM, Lescaille Durand L. Salud de familias con niños y adolescentes con cáncer. Rev Inf Cient [en línea]. 2018 may-jun. [citado 19 Nov 2019]; 97(3):606-615. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5517/551758527011/index.html

12. Consejo de Estado de Cuba. Constitución de la República del 2019. [en línea]. 2019 [citado 19 nov 2019]. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/cuba.htm

13. Domínguez Domínguez G, Pérez Cárdenas C. Caracterización de la familia de niños con trastornos de aprendizaje. Rev Cubana Med Gen Integ [en línea]. 2003 [citado 17 Jul 2019]; 19(2): [aprox. 12 p]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mgi/vol19_2_03/mgi02203.htm

14. Anderson Manzano S. Sobrecarga y funcionamiento familiar en familias con hijos con discapacidad. [Trabajo de Curso]. Cataluña: Universidad Central de Cataluña; 2016 [citado 14 Oct 2019]. Disponible en: http://repositori.uvic.cat/bitstream/handle/10854/4776/trealu_a2016_anderson_sarah_sobrecarga_funcionamiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y

15. Villavicencio Aguilar C, López Larrosa S. Presencia de la discapacidad intelectual en la familia, afrontamiento de las madres. Rev Fides Et Ratio [en línea]. 2017 Sep [citado 02 Dic 2019]; 14(14):99-112. Disponible en: http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2017000200007&lng=es

16. Pérez Martínez VT, Parra Zurama L. El impacto del déficit mental en el ámbito familiar. Rev Cubana Med Gen Integ [en línea]. 2007 Sep. [citado 02 Dic 2019 ]; 23(3): [aprox. 12 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252007000300002&lng=es

Published

2020-02-12

How to Cite

1.
Delgado-González O, Palacio-Sheryz M, Díaz-Reyes E, Osaría-Quintana RM, Forment-Poutou S. Family health in children with intellectual disabilities. Rev Inf Cient [Internet]. 2020 Feb. 12 [cited 2025 Apr. 2];99(1):30-7. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2767

Issue

Section

Original Articles