The socio-humanist competence: essential component of the health professional

Authors

  • Fidel Robinson Jay Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Danay Ramos Duharte Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Leovigildo Díaz González Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Inés María Creagh Bandera Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo
  • Maryleydis Legrá Terrero Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo

Keywords:

sociohumanist competence, definition, characteristics, dimensions of its development

Abstract

Introduction: the process of sociohumanist training of health professionals has been defined as the set of stages through which they travel to achieve the systemic integration of knowledge, skills, values and attitudes that allow them to understand, understand and interpret the socio-humanist context and ethical for the solution of professional problems. Objective: define the sociohumanist competence and its content as an essential step for the development of a theoretical conception about the dimensions of its development in the postgraduate course of higher medical education. Method: partial results were presented of the "Institutional Investigative Project for the development of sociohumanist competence in health professionals" that is being developed at the University of Medical Sciences of Guantánamo since 2015. The procedures followed in this investigation corresponded to the of a qualitative research insofar as they allowed to define and characterize the sociohumanist competence. Through the bibliographic research the definition was defined and with the application of other research methods it was possible to establish the characteristic elements, as well as the dimensions of their development in the health professionals. From this primary information, it is intended to outline guidelines to follow for the development of this competence in professionals. Results: new knowledge was obtained about an incident problem in the national life with serious repercussions on the quality of life of our population, new knowledge about the content of sociohumanist competence as that part of the culture of the profession, which must be addressed of assimilation by students, in the teaching-learning process. The results of the empirical procedures taken for the diagnosis of the problem and the theoretical methods have served as a primary source of information that allow delineating dimensions of the development of this competence. Progress is being made in the improvement of the definition, elaboration and implementation of the theoretical scientific foundations for the health policies to be adopted, as well as their evaluation. Conclusions: the definition of sociohumanist competence as well as its content and the dimensions of its development were essential steps in understanding the essential nature of this component in the training of health professionals our society needs and we aspire to train in the University of Medical Sciences of Guantánamo, as a modest contribution to the improvement in the quality of the health service and the construction of a prosperous and sustainable model of socialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fidel Robinson Jay, Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciado en Marxismo-Leninismo. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

Danay Ramos Duharte, Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciada en Historia y Marxismo. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar.

Leovigildo Díaz González, Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciado en Filosofía Marxista Leninista. Profesor Auxiliar.

Inés María Creagh Bandera, Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciada en Bioquímica. Especialista en Microbiología. Máster en Enfermedades Infecciosas y en Ciencias de la Educación Médica Superior. Profesora Auxiliar.

Maryleydis Legrá Terrero, Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo

Especialista de I Grado en Estomatología General Integral.

References

1- Hernández Rodríguez IM, Ferro González B. Formación humanista y modo de actuación del médico. Rev Ciencias Méd Pinar del Rio [en línea]. 2015 May.-Jun [citado 13 May 2015]; 19(3): [aprox. p.10]. Disponible en: http://www.recitpinar.sld.cu

2- MINSAP: Investigación Nacional de Calidad en la Atención Médica, Carpeta Guantánamo: Escuela Nacional de Salud Pública, 2004.

3- Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Documentos del V Congreso del PCC. Resolución sobre el trabajo político ideológico. La Habana: Editora Política; 2006.

4- Grupo Nacional de Filosofía del MINSAP. Programa de Filosofía y Sociedad I y II. La Habana: [s.e.]; 2010.

5- Proyecto de investigación pedagógica titulado “Propuesta de modificación al Programa Filosofía y Sociedad y su implementación en la carreara de Medicina” aplicados en la UCM de Villa Clara y en la UCM de la Habana; 2006-2008.

6- Ministerio de Salud Pública. Nuevo Modelo para la Formación de Profesionales de la Salud. La Habana: [s.e.]; 1983.

7- Hernández Rodríguez IM. Concepción pedagógica del proceso de formación humanista para los estudiantes de la carrera de medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Tesis] Pinar del Río: Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior; 2013.

8- Gómez Padrón EI, Morales Suárez I. Fundamentos para la evaluación cualitativa de la formación de valores en carreras de la salud. Educ Med Sup [en línea]. 2009 Sep [citado 13 May 2015]; 23(3): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086

9- Vicedo Tomey A. La integración de conocimientos en la educación médica. Educ Med Sup [en línea]. 2009 Dic [citado 13 May 2015]; 23(4): [aprox. p.10]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sciartt ext&pid= S0864

10.Ferro González B. Concepción pedagógica del proceso de formación ciudadana para los estudiantes de la carrera de medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad Médica de Pinar del Río. [Tesis]. Pinar del Río: Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior; 2013.

11.MINSAP: Registro de inscripción de proyectos investigativos, cursos y entrenamientos de postgrado, Vicedecanato de Investigaciones, Postgrado, Ciencia E Innovación Tecnológica de la Facultad de Ciencias Médicas de Guantánamo; 2012.

12.Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Estado de la educación médica mundial en el siglo XXI. Educ Med Sup. 2014; 28 (supl especial): 126.

13.Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. Lineamiento # 160 La Habana: Editora Política; 2011.

14.Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Primera Conferencia Nacional del PCC. Objetivos para el Trabajo político ideológico. La Habana: [s.e.]; 2012.

15.Comité Central del Partido Comunista de Cuba.VII Congreso del PCC. Eje estratégico: Desarrollo humano, equidad y justicia, Objetivos específicos 197.3 y el 200.6. La Habana: Editora Política; 2016.

Published

2018-12-21

How to Cite

1.
Robinson Jay F, Ramos Duharte D, Díaz González L, Creagh Bandera IM, Legrá Terrero M. The socio-humanist competence: essential component of the health professional. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 Dec. 21 [cited 2025 Apr. 13];97(6):1135-48. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2142

Issue

Section

Original Articles