Improvement of the integral evaluation process for students of the Faculty of Medical Sciences Guantanamo
Keywords:
electronic book, spreadsheet, evaluation, integrality, educational projectAbstract
Introduction: the evaluation of the educational project that is currently carried out in the Faculty of Medical Sciences of Guantanamo is not the most appropriate. This is evidenced by the active and unsystematic participation of the FEU leaders in the elaboration and evaluation of the educational project based on indicators, which influences the quality of the integrality process of the students. Objective: to prepare an electronic book for the evaluation of the educational project of the year, which favors the improvement of the integrality process of the students of the Faculty of Medical Sciences Guantanamo Method: an action research study was carried out in the period October 2015 to June 2016 with 18 teacher as guides, brigade chiefs and the head of the year collective of this faculty, where a methodology for the design of the electronic material was used. It consists of three spreadsheets, which allows from designed indicators to evaluate the results of the educational project, in addition, to determine the possible integral students and the fulfillment of the objectives proposed in the project. Results: the main result was the transformation of the pedagogical staff favoring a new style of work in order to raise the quality of the process and its impact on the integral formation of the students. Conclusions: it contributes to perfecting the integrality process from which it encourages the use of participatory, dynamic, democratic methods, unlike those used up to now, with old styles.
Downloads
References
2. Cuba. Ministerio de Educación Superior. “Labor Educativa y Político - Ideológica en los Estudiantes”. La Habana: Editorial Félix Varela; 1997.
3. Rivero Torres O. Informe Central, VII Congreso de la UJC La Habana Unión de Jóvenes Comunistas. [Internet Disponible en: http://www.ujc.cu/es/congresos/viii-congreso
4. Castro Ruz R. Informe Central al VII Congreso del Partido Comunista de Cuba. Cubadebate. Noticias Política. 17 Abr 2016. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/noticias/2016/04/17/informe-central-al-vii-congreso-del-partido-comunista-cuba/
5. Informe Central. 3 Congreso del PCC. La Habana: Editora Política; 1998.
6. Proyecto Resoluciones V Congreso del PCC. La Habana: Editora Política; 1977.
7. Calzadilla Rodríguez I. Desafíos en la universalización de la enseñanza En: Hernández García L, Díaz Hernández L, Morales Suárez I. Sistema organizacional para la enseñanza de Tecnología de la Salud: Perfil de Optometría y Óptica. Misión Barrio Adentro. Venezuela. Educ Med Super [Internet]. 2007 Dic [citado 5 Jun 2018]; 21(4): Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v21n4/ems06407.pdf
8. Colectivo de autores. El trabajo educativo y la extensión universitaria en las Ciencias Médicas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009.
9. Álvarez de Zayas CM. La Escuela en la Vida Didáctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1999.
10. Álvarez Pérez M. Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza–aprendizaje de las ciencias. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2004.
11. Martín Fernández C. Psicología social y vida cotidiana. La Habana: Editorial Félix Varela; 2004.
12. Chávez Rodríguez JA. Acercamiento necesario a la pedagogía general. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2005.
13. Artiles Bisbal L, Otero Iglesias J, Barrios Osuna I. Metodología de la Investigación para las Ciencias dela Salud. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2009.
14. Colectivo de autores. Reflexiones teóricas Prácticas desde las ciencias de la educación. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2007.
15. Fariñas León G. Psicología. Educación y Sociedad. La Habana: Editorial Félix Varela; 2007.