Strategy to promote the principle of beneficence in communication between the speech-language pathologist, the aphasic patient and their family

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10456020

Keywords:

strategy, speech therapy, bioethics, doctor-patient relationship, communication

Abstract

Introduction: communication by the speech-language pathologist with the aphasic patient and his family guarantees their biopsychosocial well-being and promotes an adequate doctor-patient relationship.

Objective: to evaluate a proposed strategy to promote the principle of beneficence between the speech-language pathologist, the aphasic patient and their family at the Policlínico Universitario Dr. René Vallejo Ortiz, Manzanillo city, Granma province, Cuba.

Method: the Iadov technique or user criteria was applied that allowed the proposal to be evaluated. For this, 15 speech-language pathologists from the province of Granma, were surveyed; 10 were intentionally chosen, whose qualities met the requirements to be considered users. Different methods, techniques and procedures were used to process and analyze the data collected. The Likert rating scale facilitated the qualitative interpretation of the data collected.

Results: from individual criteria, 60% of users considered the proposal quite appropriate; the lowest rating was adequate (20%). The calculation of the group assessment, the index obtained (0.5%) conferred reliability to the proposal to be implemented.

Conclusions: users consider that the strategy proposal meets the requirements for the application. However, there are some elements that could make its execution difficult: the incorrect scientific-methodological preparation of the facilitators, the inappropriate use of educational methods and techniques, as well as the refusal of those speech-language pathologists who do not raise awareness of the need to achieve methods. of action in accordance with professional principles and values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mesa-Trujillo D, Espinosa-Ferro Y, García-Mesa I. Reflexiones sobre bioética médica. Rev Med Electrón [Internet]. 2022 abr [citado 26 Oct 2023]; 44(2):413-424. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242022000200413&lng=es

Noa-Pelier B, Vila-García J. La bioética en Medicina Física y Rehabilitación. Rev Cubana Med Fís Rehab [Internet]. 2019 [citado 9 Ene 2023]; 10(2):[aproximadamente 11 p]. Disponible en: https://revrehabilitacion.sld.cu/index.php/reh/article/view/318

Demo OPE. Principios fundamentales de la bioética [Internet]. España: Junta de Andalucía; 2019 [citado 26 Sep 2020]. Disponible en: https://www.stoduco.com/pe/document/Universidad-cesar-vallejo/bioética/apuntes/demo-ope2019-andalucia-3/8552736/view

Ordoñes Azuara Y, Gutierrez Herrera RF, Gómez Gómez C, Cisneros González M, González Vázquez DR. Conceptos y códigos claves para médicos sin formación bioética: revisión bibliográfica. Rev CONAMED [Internet]. 2020 [citado 10 Ene 2023]; 25(3):129-145. DOI: https://dx.doi.org/10.35366/95985

Escobar Yéndez NV, Fong Estrada JA, Terazón Miclín O, Alcaraz Agüero M, García Céspedes ME. La relación médico-paciente: ¿necesidad o conveniencia? Rev Cubana Med [Internet]. 2019 Mar [citado 26 Oct 2023]; 58(1):e979. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232019000100004&lng=es

Rocío Hauché IA, Gago Galvagno L. Empatía y habilidades comunicativas en profesionales de la salud que trabajan con enfermedades crónicas pediátricas. Rev Inv Psicol [Internet]. 2021 [citado 26 Oct 2023]; 24(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8162656

Hincapié Sánchez J. COVID-19 y relación médico-paciente. Rev CONAMED [Internet]. 2020 [citado 23 Ene 2023]; 24(1):55-60 Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/conamed/con-2020/cons201h.pdf

Guerrero-Vaca DJ. La relación médico-paciente en la actualidad. Una revisión. Rev Pol Con [Internet] 2022 [citado 26 Oct 2023], 7(4):1038-1056 Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8482965

Avilés Valverde LM. Estrategia didáctica de apoyo para una comunicación efectiva en la relación médico-paciente. Rev Conrado [Internet]. 2023 [citado 23 Feb 2023] 19(90):389-393 Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2910

Bernal Castro CA, Arias Herrera AS, Hernández Ayala LL, Valbuena Cuartas C, Parada Ospina RK. La importancia de la comunicación y la humanización en las unidades de cuidados críticos. Principales actores y estrategias [Internet]. IBEROREPORT-17; 2023 [citado 23 Ene 2023]. Disponible en: https://investigaciones.ibero.edu.co/wp-content/uploads/2023/02/iberoreport-17.pdf

Brady MC, Kelly H, Godwin J, Enderby P, Campbell P. Speech and language therapy for aphasia following stroke. Rev Cochrane Database Syst [Internet]. 2016 [citado 23 Ene 2023]; (6). DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD000425.pub4

Jiménez Fernández JA, Buller Viqueira E, Luzuriaga Rivera C. La comunicación como base en la seguridad del paciente. Rev Clín Med Fam [Internet]. 2016 [citado 23 Ene 2023]; 9(1):50-53. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/albacete/v9n1/paciente2.pdf

Forero LV, Bernal MP, Aguilar O, Quique YM. Tratamiento de la afasia en hispanohablantes. Rev Inv Logop [Internet]. 2023 [citado 5 Nov 2023]; 13(1):e81535. DOI: https://dx.doi.org/10.5209/rlog.81535

Santana Borrego. La ética y la comunicación universitaria. Visiones y perspectivas para el cambio institucional. Rev Tec Salud [Internet]. 2021 [citado 5 Nov 2023]; 12(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2026&ved=

Campistrous L, Rizo C. Indicadores e investigación educativa. En: Metodología de la investigación educacional. Desafíos y polémicas actuales. La Habana: Félix Varela; 2003. p. 138-67.

Roque Kala K, Martínez Bencomo H, González Salgado D. Iadov para medir el nivel de satisfacción de la comunicación oral pedagógica en la carrera de informática. Serie Cient Univ Cienc Inf [Internet]. 2020 [citado 30 Nov 2023]; 13(12):76-95. Disponible en: https://publicaciones.uci.cu/index.php/series/article/view/673

Torres Zambrano JN, Martínez Delgadillo LF, Erazo Santander ÓA. Herramientas pedagógicas para la enseñanza universitaria. Cali, Colombia: Editorial Universidad Santiago de Cali; 2020. Disponible en: https://libros.usc.edu.co/index.php/usc/catalog/download/409/567/7724?inline=1

Boizán-Cobas L, Alpízar-Terrero M Angeles, León-Robaina R. Propuesta metodológica para la evaluación de Biofísica Médica en su promoción a Empresa de Alta Tecnología. Anuario Fac Cienc Econ Emp [Internet]. 2021 [citado 30 Nov 2023]:1-19. Disponible en: https://anuarioeco.uo.edu.cu/index.php/aeco/article/view/5211

Cabrera Nuñez AA, Andino Ruibal AR, L Valdés Madera L. Validación de un programa de educación jurídica ambiental del Consejo Popular San Vicente, Parque Nacional Viñales. Avances [Internet]. 2022 [citado 26 Nov 2023], 24(3):313-324 Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/6378/637873567006/html/

Vega-Hurtado C. Vega-Hurtado C. Importancia de las estrategias de comunicación entre médico y paciente. Rev Med Inst Mex Seg Soc [Internet]. 2020 [citado 5 Nov 2023]; 58(2):197-201. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4577/457767703017/html/

Published

2024-01-14

How to Cite

1.
Rosabal Alvarez E, Leyva Rodríguez M, Almeida de la Cruz M, Fernández Mesa PM. Strategy to promote the principle of beneficence in communication between the speech-language pathologist, the aphasic patient and their family. Rev Inf Cient [Internet]. 2024 Jan. 14 [cited 2025 Apr. 19];103:e4452. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4452

Issue

Section

Original Articles