Linkage-research integration in the Medicine degree at the Universidad Regional Autónoma de Los Andes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10127982

Keywords:

university integration, scientific linkage and research, medical career, UNIANDES

Abstract

Introduction: the integration of scientific research and linkage is key for the contribution of universities to the solution of society's problems through the transfer of knowledge and innovation. Objective: characterize the integration process between linkage and research in the UNIANDES Medicine degree. Method: a predominantly qualitative and descriptive research was carried out with the use of documentary analysis and interviews. Governing documents, guidelines, and policies applied in the Medicine career were reviewed. Interviews were carried out with the coordinators in the program to search for volume of information about these two activities and the specific projections of mainstreaming. Results: a weakness was noted in terms of the management of the link with society, absence of a broader vision of comprehensive management where not only linkage with teaching is intertwined in pre-professional practices but also in integrative projects and the existence of will of institutional directors to create a true university-society link through research. Conclusions: a broader vision of the integration between the three key university processes is missing, only the relationship between teaching and connection is evident from pre-professional practices, leaving out the basis and genesis that knowledge-integrating projects should be. In order to perfect this integration, social innovation projects must be proposed where linkage and research come together, guaranteeing the publication of the results of social innovation projects in the internal journals of UNIANDES and in others with regional or global impact.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Iglesias JX, Cangas LX, Tixi DF, Jiménez J M. Resultados y aplicación de la estrategia pedagógica cultura jurídica ambiental: carrera de Derecho Uniandes, Riobamba. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 12 Oct 2023]; 17(S2):431. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2036

Camilloni de AR. La integración de la participación de los estudiantes en proyectos de extensión como componente del currículo universitario. InterCambios. 2022; 7(1):13-29. DOI: https://doi.org/10.2916/inter.7.1.3

Torres OX, Cuarán MS, Álvarez SDR. Transversalidad de la vinculación e investigación universitaria, a través de los proyectos integradores de carrera. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 12 Oct 2023]; 17(80):237-246. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n80/1990-8644-rc-17-80-237.pdf

Alfonso I, Alonso C, Romero AJ. La integración de los procesos sustantivos universitarios desde la investigación científica en UNIANDES. Univ Soc [Internet]. 2022 [citado 12 Oct 2023]; 14(S6):29. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3430

Rueda I, Acosta B, Cueva F. Las universidades y sus prácticas de vinculación con la sociedad. Educ Soc [Internet]. 2020[citado 12 Oct 2023]; 41:1. Disponible en: https://www.scielo.br/j/es/a/3jGkPBzQG9GJ7NVj8XnY5tB/

Cedeño L, Jaramillo L, Cedeño T. Estrategia curricular para la transversalización de la atención integral al adulto mayor en el proceso de formación del odontólogo: concepciones práctico. Rev Cubana Educ Sup [Internet]. 2021 [citado 12 Oct 2023]; 40(2):e17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200017&lng=es&tlng=es

Miranda A, Guzmán I, Rodríguez C, Beltrán J, Sampedro ML, Aparicio JL. Transversalización del eje medio ambiente en educación superior, el caso de la UACYTI; 2019.

Vásquez LG. Del currículum explícito al currículum oculto. Una vinculación necesaria para la efectiva práctica del docente. LAURUS [Internet]. 2021 [citado 12 Oct 2023]; 18(3):284. Disponible en: https://revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/laurus/article/view/9120

Useche MC, Reyes JR, Ordoñez ME, Aguirre MDC, Espinoza EA. Vinculación con la sociedad desde la perspectiva de género: un estudio en la universidad ecuatoriana. Práxis Educ [Internet]. 2022 [citado 12 Oct 2023]; 17:1. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.17.19241.043

Armijos JC, La Paz A. Visión estratégica y compromiso social de las universidades ecuatorianas. Rev Ibérica Sist Tecnol Inf. 2022; (E50): 422.

Romero AJ, Alvarez GA, Estupiñán J. La investigación científica en la educación superior como contribución al modelo educativo. Univ Soc [Internet]. 2021[citado 12 Oct 2023]; 13(S3):408. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2498

Ricardo M, Espinoza OR, Mena MR. Metodología e investigación formativa en la carrera de derecho en UNIANDES Puyo. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 12 Oct 2023]; 17(80):255-262. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1840

García RE, González M. La integración de procesos sustantivos en la Universidad Católica de Cuenca: estado actual y prospectiva. Univ Soc. 2021; 13(2):184. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000200184

Varguillas C, Brizuela SN, Villaro el PC, Gallardo DA. Estrategias de aprendizaje e integración Curricular en la Universidad Técnica Particular de Loja en Ecuador. Rev Venez Ger [Internet]. 2021[citado 12 Oct 2023]; 26(95): 818. DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.95.23

Zambrano TM, González O, Batista AB. Modelo de gestión del proceso de vinculación con la sociedad. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 12 Oct 2023]; 17(S3):287-298. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2168

Marín M, Manjarrés N. La vinculación universitaria: aprender desde la comunidad. IPSA SCIENTIA, Rev Cient Multidisc [Internet]. 2022 [citado 12 Oct 2023]; 7(1):70-78. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8543966

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Alfonso-González I, Romero-Fernández AJ, Álvarez-Gómez G. Linkage-research integration in the Medicine degree at the Universidad Regional Autónoma de Los Andes. Rev Inf Cient [Internet]. 2023 Nov. 15 [cited 2025 Jul. 13];102:4321. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4321

Issue

Section

Original Articles