Validation of a manual to design a didactic strategy for enhancing the level of information on COVID-19 in the medical students

Authors

Keywords:

COVID-19, didactic manual, didactic strategy, higher medical education, Delphi method

Abstract

Introduction: didactic strategies, as a whole, demand the establishment of a dialogical, constant and triangular relationship between educators, learners and methodologies, even though the learner is unaware or not of the methodologies used by the professor for purpose required.

Objective: to validate a manual for designing and elaborating a didactic strategy to enhance the information level for medical students concerning COVID-19.

Method: a manual based on a didactic strategy structural design was elaborated with the porpuse of increase the knowledge for the second year medical students at the Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus, Cuba, on the signs, symptoms of COVID-19 and the prevention methods used at the beginning of the pandemic in the country. Thirty national experts in medical education sciences gave their opinions on the relevance of the didactic strategy and about the structural design of the manual, which were analyzed by the Delphi method. The success of the strategy implementation was assessed implementing tests to the studied population before and after the introduction of the didactic strategy in the period 2021- 2022.

Results: the experts’ opinion concerning the fundamentals underpinning the didactic strategy for higher medical education and the quality of the proposed manual was highly favorable in general consensus.

Conclusions: both the educational strategy and the elaboration of the manual were validated by the experts for its application in higher medical education and in particularly for the detection and containment of COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Chaviano-Conesa, Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Centro de Investigación del Instituto Estatal de Cancerología de Colima.

Máster en Medicina Bioenergética. Estudiante de Doctorado en Ciencias Médicas. Profesor Auxiliar. Investigador Asistente.

Iván Delgado-Enciso, Universidad de Colima. Centro de Investigación del Instituto Estatal de Cancerología de Colima

Doctor en Ciencias Médicas. Especialidad en Biología Molecular e Ingeniería Genética. Profesor Titular.

Ariana Cabrera-Licona, Centro de Investigación del Instituto Estatal de Cancerología de Colima

Doctora en Ciencias con especialidad en Genética y Biología Molecular. Candidata a Investigador.

Mario Ramírez-Flores, Universidad de Colima. Facultad de Medicina.

Doctor en Ciencias Médicas. Profesor Titular.

Valery Melnikov, Universidad de Colima

Doctor en Ciencias Médicas. Profesor Titular.

References

Reynosa Navarro E, Serrano Polo EA, Ortega-Parra AJ, Navarro Silva O, Cruz-Montero JM, Salazar Montoya EO. Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Universidad y Sociedad [Internet]. 2020 [citado 2 Jun 2022]; 12(1):259-66. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1445

2. Orozco Alvarado JC. Estrategias Didácticas y aprendizaje de las Ciencias Sociales. Rev Científica FAREM Estelí [Internet]. 2016 [citado 20 Mayo 2022]; (17):65-80. Disponible en: https://www.lamjol.info/index.php/FAREM/article/view/2615

3. Ferreiro Gravié R. ¿Cómo ser maestro investigador?: El Método JAVI-Vademécum. Corporación Universitaria Minuto de Dios; 2017. Disponible en: https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/10167/1/Libro_Como%20ser%20maestro%20investigador_2017.pdf

4. Meza A. Estrategias de aprendizaje. Definiciones, clasificaciones e instrumentos de medición. Propósitos y Represent [Internet]. 2013 [citado 2 Jun 2022]; 1(2):193-212. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5475212

5. Toala Zambrano JD, Loor Mendoza CE, Pozo Camacho MJ. Estrategias pedagógicas en el desarrollo cognitivo. In: Memorias del cuarto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: La formación y superación del docente:" desafíos para el cambio de la educación en el siglo XXI". Instituto Superior Tecnológico Bolivariano; 2018. p 691–700. Disponible en: https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/b077105071416b813c40f447f49dd5b7.pdf

6. Villegas MM, Gónzalez FE. La construcción del conocimiento por parte de estudiantes de educación superior: Un caso de futuros docentes. Perfiles Educ [Internet]. 2005 [citado 8 Jun 2022]; 27(109-110):117-39. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/132/13211006.pdf

7. Marrero Hernández RA, Smith Fernández A. Diseño del grupo de expertos para contribuir a la gestión de la planificación del mantenimiento. Universidad y Sociedad [Internet]. 2022 [citado 8 Jun 2022]; 14(S1):97-109. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2615

8. Sossa JWZ, Hincapié JMM, Jaramillo IDT, Villada HS. Método Delphi - Propuesta para el cálculo del número de expertos en un estudio Delphi sobre empaques biodegradables al 2032. Espacios [Internet]. 2014 [citado 8 Jun 2022]; 35(13). Disponible en: https://investigacion.upb.edu.co/es/publications/m%C3%A9todo-delphi-propuesta-para-el-c%C3%A1lculo-del-n%C3%BAmero-de-expertos-en-2

9. Arias Valencia MM. La triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Investig y Educ Enfer [Internet]. 2000 [citado 8 Jun 2022]; 18(1):13-26. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/16851

10.Olivero F, Ronquillo S. Método Delphi dirigido a la validación de un modelo de evaluación institucional. Scientiarium [Internet]. 2021 [citado 8 Jun 2022]; (2). Disponible en: https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/scientiarium/article/view/429

11.Durán Rodríguez R, Cazull Imbert I, Hernández Heredia R, Cadena Pino VF. Validación de un manual sobre buenas prácticas de enfermería en cuidados intensivos. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 [citado 8 Jun 2022]; 97(4):810-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000400810&lng=es&nrm=iso

12.Galicia Alarcón LA, Balderrama Trapaga JA, Edel Navarro R. Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apert (Guadalajara, Jal) [Internet]. 2017 [citado 12 Jun 2022]; 9(2):42-53. DOI: https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.993

13.Garrote PR, del Carmen Rojas M. La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Rev Lingüística Apl a la enseñanza lenguas [Internet]. 2015 [citado 10 Jun 2022]; (18):124-39. Disponible en: https://www.nebrija.com/revista-linguistica/la-validacion-por-juicio-de-expertos-dos-investigaciones-cualitativas-en-linguistica-aplicada.html

14.Sarzyńska K, Czwojdziński E, Kuźniarski A, Rayad S, Piwowar A, Jankowska-Polańska B. Medical students’ knowledge about COVID-19 and evaluation of the effectiveness of the applied preventive strategies. Arch Public Health [Internet]. 2022 [citado 8 Jun 2022]; 80(1):122. DOI: https://doi.org/10.1186/s13690-022-00873-8

15.Neupane HC, Shrestha N, Adhikari S, Angadi S, Shrestha BK, Gauli B. Knowledge of Health Care Professionals and Medical Students Regarding Covid-19 in a Tertiary Care Hospital in Nepal. JNMA J Nepal Med Assoc [Internet]. 2020 [citado 8 Jun 2022]; 58(227):480-86. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-709636

16.Noreen K, Zil-E- Rubab, Umar M, Rehman R, Baig M, Baig F. Knowledge, attitudes, and practices against the growing threat of COVID-19 among medical students of Pakistan. PLoS One [Internet]. 2020 [citado 8 Jun 2022]; 15(12):e0243696. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0243696

17.Mena-Tudela D, González-Chordá VM, Andreu-Pejó L, Mouzo-Bellés VM, Cervera-Gasch Á. Spanish nursing and medical students’ knowledge, confidence and willingness about COVID-19: A cross-sectional study. Nurse Educ Today [Internet]. 2021 [citado 28 Mayo 2022]; 103:104957. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104957

18.Lincango-Naranjo E, Espinoza-Suarez N, Solis-Pazmino P, Vinueza-Moreano P, Rodriguez-Villafuerte S, Lincango-Naranjo J, et al. Paradigms about the COVID-19 pandemic: knowledge, attitudes and practices from medical students. BMC Med Educ [Internet]. 2021 [citado 1 Jun 2022]; 21(1):128. DOI: https://doi.org/10.1186%2Fs12909-021-02559-1

19.Magklara E, Angelis S, Solia E, Katsimantas A, Kourlaba G, Kostakis G, et al. The role of medical students during COVID-19 era. A Review. Acta Biomed [Internet]. 2021 [citado 8 Jun 2022]; 92(1):e2021032. DOI: https://doi.org/10.23750%2Fabm.v92i1.10873

Published

2022-10-13

How to Cite

1.
Chaviano-Conesa D, Delgado-Enciso I, Cabrera-Licona A, Ramírez-Flores M, Melnikov V. Validation of a manual to design a didactic strategy for enhancing the level of information on COVID-19 in the medical students. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 Oct. 13 [cited 2025 Apr. 2];101(4):e3997. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3997

Issue

Section

Original Articles