Professional development activities at the Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas Guantánamo

Authors

Keywords:

professional development, postgraduate education, training, information literacy, higher education, scientific writing

Abstract

Introduction: professional development embraces several teaching-learning processes that contribute for acquiring and improving in graduated universitary students and workers the required knowledge and skills to succeed in their responsibilities and job functions in different work sectors.

Objective: to diagnose current state of the professional development plan given at the Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas Guantánamo in order to be implemented via Aula Virtual de Salud.

Method: a descriptive and cross-sectional study was conducted at the aforementioned center, during the period 2016 to 2019. The number of activities provided according to the postgraduated development courses, as well as the occupational, teaching and research categories of those who received the training, were quantified.

Results: information literacy and article writing programs were marked with the highest number of participants in the last years. Several courses including Information literacy (ALFIN), scientific writing and others, which help professionals in their way to increase they skills as researchers, were conducted.

Conclusions: professional population admit the importance of information literacy as it enables them to be updated on any interest subject and to acquire skills for consulting and retrieving information using confidence data sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasnay Hodelín-Hodelín, Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciada en Gestión de Información en Salud. Asistente.

Hilda Lidia Iznaga-Brooks, Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciada en Gestión de Información en Salud. Asistente.

Zaida Luz de los Reyes-García, Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas Guantánamo

Técnico en Bibliotecología.

María del Rosario Parra-Castellanos, Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas Guantánamo

Licenciada en Gestión de Información en Salud. Asistente.

Rogelio Creagh-Bandera, Hospital General Docente “Dr. Agostinho Neto”, Guantánamo

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista de II Grado en Medicina Interna y en Medicina Intensiva y Emergencias. Profesor Titular

References

1. Sánchez Rodriguez Y, Herrera Miranda GL, Páez Bejerano LR, García Seruto M, Carmona Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. Edu Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 17 Mar 2021]; 32(2):1-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200015&lng=es

2. Álvarez Escalante L, Ramos Hernández L, Peacok Aldana S, Herrero Aguirre H, Rondón Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Edu Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 17 Mar 2021]; 32(4):[aproximadamente 10 p.]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1491

3. Díaz Rojas P, Pérez Carralero L, Cabrera Diéguez L, Agüero Uliver A. La Superación profesional en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín [Internet]. En: IV Jornada Científica de la Sociedad de Educadores en Ciencias de la Salud; 2015; Holguín. [citado 17 Mar 2021]. Disponible en: http://socecsholguin2015.sld.cu/index.php/socecsholguin/2015/paper/view/177

4. CPICM. Objetivos de trabajo. Guantánamo: Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas; 2019.

5. CPICM. Misión, Visión. Funciones específicas por áreas, funciones específicas por trabajador. Guantánamo: Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas; 2019.

6. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba (GOC-2019-776-O65). En: Gaceta Oficial Ordinaria. Cuba: MES; 2019 5 Sep.

7. Cánova Herrandiz A, Cruz Cabrera L, Vecino Rondan U, González Padrón SL. Gestión de la superación profesional como factor clave para los profesores universitarios. Educ Méd Sup [Internet]. 2019 [citado 25 Mar 2021]; 38(3):e03. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n3/0257-4314-rces-38-03-e3.pdf

8. Segredo Pérez AM, Presno Labrador MC, González Cárdenas LT, Fernández Díaz IE, Díaz Lemus M, Garrido Amable O. Satisfacción de los egresados del curso virtual "Elementos esenciales para el trabajo en la Atención Primara de Salud". Rev Cubana Med Gen Int [Internet]. 2016 [citado 25 Mar 2021]; 32(3):1-12. Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/rt/printerFriendly/180/90

9. Fernández Valdés MM, Zayas Mujica R, Urra González P. Normas de competencias informacionales para el Sistema Nacional de Información en Salud. ACIMED [Internet]. 2008 [citado 25 Mar 2021]; 17(4):1-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000400003

Published

2021-09-04

How to Cite

1.
Hodelín-Hodelín Y, Iznaga-Brooks HL, de los Reyes-García ZL, Parra-Castellanos M del R, Creagh-Bandera R. Professional development activities at the Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas Guantánamo. Rev Inf Cient [Internet]. 2021 Sep. 4 [cited 2025 Apr. 19];100(5):e3460. Available from: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3460

Issue

Section

Original Articles